Nietypowy skład kolejki…

Bardzo nietypowy skład pociągu można było zaobserwować w poniedziałek, 21 marca 2023 r. na trasie Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej z Gryfic do Pogorzelicy. W próbie ruchowej z pełnym obciążeniem wzięły udział 2 lokomotywy spalinowe Lxd2, wagon motorowy Mbxd2 oraz 3 rumuńskie wagony osobowe. Próbie ruchowej z pełnym obciążeniem 125 ton poddana została lokomotywa spalinowa Lxd2 nr 478, w której w styczniu br. zamontowany został 12-cylindrowy silnik Wola Henschel po generalnym remoncie.

– Proces wdrażania silnika do normalnej eksploatacji musi przebiegać stopniowo, zgodnie z zaleceniami serwisanta. – mówi Rafał Hamulczuk – mistrz warsztatu mechanicznego NKW.- Do tej pory lokomotywa jeździła bez obciążenia, bo silnik był na dotarciu. Teraz nadszedł czas na kolejną próbę ruchową, tym razem z dołączonymi wagonami i dodatkowym obciążeniem. W poniedziałek, podczas jazdy testowej sprawdzaliśmy, czy silnik pracuje prawidłowo oraz kontrolowaliśmy ciśnienie oleju i wody – dodaje szef obsługi technicznej.

Poniedziałkowe testy nowej jednostki napędowej zakończyły się pozytywnie i lokomotywa jest gotowa do użytku. Przypomnijmy, że w grudniu 2022 r. zakupione zostały 2 wysokoprężne jednostki napędowe Henschel Wola po generalnym remoncie. Drugi silnik zostanie zamontowany w lokomotywie o nr 473 (rok prod. 1983), jeszcze jesienią tego roku. Wymiana silnika w drugiej lokomotywie będzie jednak o wiele bardziej skomplikowana, ze względu na fakt, że poprzednia jednostka, 6-cylindrowy Maybach, łoże silnika oraz układ napędowy nie jest kompatybilny z nową jednostką napędową.

Mamy jednak nadzieję, że pracownicy Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej po raz kolejny poradzą sobie z trudnościami technicznymi i od przyszłego sezonu obydwie lokomotywy będą bezawaryjnie kursować, ku uciesze turystów.

Obchody Dnia Osadnika 2023

Serdecznie zapraszamy we wtorek 28 marca 2023 r. na godz. 17.00 do Muzeum Rybołówstwa Morskiego w Niechorzu na obchody Dnia Osadnika. Tegoroczne wydarzenie obejmuje prelekcję historyczną Pawła Pawłowskiego pt. Początek na nowej ziemi  oraz wykład Grzegorza Burczy autora książek „Gryfickie fenomeny” i „Historia ziemi gryfickiej po polsku pisana” pt. Historia Wybrzeża Gryfickiego

Budowa dworca kolei wąskotorowej w Niechorzu, Gmina Rewal oraz remont zabytkowego parowozu Px48

Po długim oczekiwaniu Gmina Rewal ogłosiła przetarg na budowę dworca kolejki wąskotorowej w Niechorzu i remont zabytkowego parowozu Px48 z dofinansowaniem w wysokości 7 470 000zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych w formule zaprojektuj i wybuduj z terminem wykonania 24 miesięcy od podpisania umowy,czyli maj/czerwiec 2025.Na zdjęciach również stan obecny parowozu i dworca w Niechorzu,który już niebawem przejdzie do historii.

Budowa dworca kolei wąskotorowej w Niechorzu, Gmina Rewal oraz remont zabytkowego parowozu Px48

 

Jubileusz pięćdziesięciolecia pożycia małżeńskiego

16 marca mieliśmy okazję uczcić jubileusz 50-lecia pożycia małżeńskiego par z Gminy Rewal. Sześć par zostało uhonorowanych Medalem za długoletnie pożycie małżeńskie.
 
Dostojni jubilaci to:
Danuta i Teofil Andryka
Elżbieta i Stanisław Łonyszyn
Maria i Aleksander Murzynowscy
Anna i Wiesław Traczyk
Zofia i Kazimierz Wachowscy
Teresa i Stanisław Wojciechowscy
Odznaczenie to nadawane jest przez Prezydenta RP na wniosek zarówno samych jubilatów, bądź dzieci, wnuków a nawet przyjaciół pary.
Aktu dekoracji dokonał Wójt Gminy Konstanty Tomasz Oświęcimski.
Uroczystość prowadziła Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego Elżbieta Pekról – Cyrulik.
 
Naszą uroczystość uświetnili ponadto: Poseł na Sejm RP Artur Łącki, Sekretarz Gminy Wioletta Brzezińska, Przewodnicząca Rady Gmiy Wanda Szukała-Błachuta oraz sołtysi Dominika Winiarska-Chodziutko, Przemysław Studziński, Łukasz Tylka i Wojciech Pawluk vel Mikołajczuk.
 
Serdecznie gratulujemy jubilatom i życzymy wielu lat wspólnego życia w zdrowiu i szczęściu. Niech ich świadectwo będzie dla nas wszystkich przykładem miłości i wzajemnego szacunku.

21.03.2023 r. – II PRZETARG USTNY NIEOGRANICZONY NA SPRZEDAŻ PRAWA WŁASNOŚCI NIERUCHOMOŚCI POŁOŻONEJ NA TERENIE GMINY REWAL (obr. Śliwin, dz. Nr 570/1)

II PRZETARG USTNY NIEOGRANICZONY NA SPRZEDAŻ PRAWA WŁASNOŚCI NIERUCHOMOŚCI POŁOŻONEJ NA TERENIE GMINY REWAL (obr. Śliwin, dz. Nr 570/1)

Wrota sztormowe w Niechorzu

             Ostatni sztorm, który zanotowano 25 lutego 2023 roku, potwierdził szczególne znaczenie umocnień brzegowych, w tym urządzeń wodno-rozdzielczych, takich, jak samoczynne wrota przeciwsztormowe w Niechorzu. Powstrzymały one napierające ku lądowi masy wody wtłaczane siłą północnego wiatru. O potrzebie ich posiadania, wiedzieli już mieszkańcy tych terenów przed 1945 rokiem.

            Kanał Liwskie Ujście,  to niewielki, ale jakże urokliwy ciek wodny o długości ok. jednego kilometra, który łączy jezioro Liwia Łuża z Morzem Bałtyckim. Nazwa kanału była wzmiankowana w zapisach historycznych już w 1270 roku jako Nifloze i z czasem uległa zgermanizowaniu do Liebelose.  W 1949 roku zmieniono ciekowi niemiecką nazwę Liebelose na Liwskie Ujście i nadano status ujścia wody. Nazwa Liwskie Ujście funkcjonowała w literaturze w latach 60. XX wieku. Dzisiaj większość mieszkańców nazywa to miejsce „Liwką”. Kanał stanowi granicę między obrębami geodezyjnymi „Niechorze” i „Pogorzelica”. To wręcz ikona, tak chętnie uwieczniana przed II wojną światową, na idyllicznych czarno białych fotografiach. Zdjęcia pokazują spokój tego miejsca, który co jakiś czas zakłócają sztormy i wdzierające się w głąb lądu fale morskie przy północnych silnych wiatrach. Przy takiej pogodzie spiętrzone wody wlewają się do jeziora poprzez Kanał, powodując zjawisko cofki, sięgającej aż do Kanału Lądkowskiego.

 Odpływ wody z Liwiej Łuży do morza następuje przy wysokich stanach wody w jeziorze. Obszar wokół Kanału Liwskie Ujście charakteryzuje się specyficzną zmiennością krajobrazu, pozostającego pod wpływem zachodzących współcześnie procesów geomorfologiczno-hydrologicznych. Procesy te są związane z okresową wymianą wód pomiędzy jeziorem a morzem. Działalność przyrody skutkuje przepływem wody w obie strony, tworzeniem się stożka delty wstecznej usypywanej na obszarze rezerwatu przy wyjściu kanału z jeziora oraz przemieszczaniem się lub zasypywaniem wejścia kanału do morza i usypywaniem okresowych, nietrwałych stożków napływowych w strefie plaży.

Starsi pracownicy Urzędu Morskiego w Szczecinie pamiętają, że udrażnianie kanału odbywało się ręcznie przy pomocy łopat. Dzisiaj tę ciężką prace wykonują koparki. Nie zmienił się jedynie sam proces powtarzany od dziesiątek lat…

            Silne sztormy i wysokie stany morza w 1898 i 2013 roku spowodowały powodzie. Zalane zostały niżej położone tereny wokół jeziora Liwia Łuża ( wówczas Eiersberg ). Wydarzenia te były przyczyną zbudowania samoczynnych wrót sztormowych w Niechorzu. Ich zadaniem było zapobieganie tzw cofce czyli napływaniu wód morskich w głąb kanału. Samoczynne odcinanie dostępu napierającej wody powodowało zabezpieczenie rozległych, nisko położonych względem poziomu morza terenów w Niechorzu. Aby jeszcze lepiej zabezpieczyć Niechorze a przede wszystkim nowo zbudowaną w 1912 roku linię kolei wąskotorowej i budynków dworca kolejowego, wokół jeziora zbudowano wały przeciwpowodziowe wraz z niezbędnymi zastawami. Ich majaczące w terenie zarysy można jeszcze wypatrzeć i odczytać podczas spacerów wokół jeziora.

            Na historycznych zdjęciach z Niechorza widać drewniane wrota przeciwsztormowe. Dokładna data ich zbudowania wymaga jeszcze weryfikacji. Ale zapewne istniały one już w 1918, kiedy to wydano pocztówkę datowaną w tym roku.

Po drugiej wojnie światowej drewniane wrota sztormowe służyły jeszcze przez pewien czas, aż zostały zastąpione przez nową solidną budowlę, którą możemy podziwiać do dziś. Gruntowny remont niechorskie wrota przeszły w 1987 roku. To wtedy wykopano obejście umożliwiające odpływ wód z jeziora. Jego fragment możemy odnaleźć w terenie jeszcze dziś.

            Wewnętrzne wody morskie rozciągają się do pierwszej przeszkody terenowej – wrót sztormowych. Urząd morski w Szczecinie jest właścicielem i administratorem działek położonych nad kanałem.

Same wrota sztormowe i kanał w stronę jeziora Liwia Łuża znajdują się zaś w administracji Wód Polskich

            To miejsce gdzie swoje żerowisko ma żyjąca na styku Niechorza i Pogorzelicy rodzina bobrów. To właśnie bobry był również w ostatnich tygodniach niechlubnymi bohaterami usunięcia czterech okazałych topoli, nadgryzionych przez ostre jak brzytwa zęby. Z racji zagrożenia musiał je usunąć Urząd Morski. Uczyniono to w samą porę, gdyż 25 lutego br. przyszedł sztorm, który spowodował wlanie do kanału mas słonej wody i niesionych osadów. Drzewa, które zalegały nad kanałem, mogły stanowić później nie lada wyzwanie dla pilarzy a ich usuniecie byłoby dużo trudniejsze.

            Ciekawostką jest fakt, że swoje żeremie bobry zbudowały opodal mostu kolejowego. Mieszkańcy potwierdzają, że zauważono cztery osobniki, parę dorosłych rodziców i dwójkę młodych. Turyści niczym w zoo mogą podziwiać z roku na rok rosnącą plątaninę gałęzi – dom, znajdujących się pod ścisłą ochroną niechorskich bobrów.

            Tylko najstarsi mieszkańcy Niechorza pamiętają, że zanim zbudowano obecny, żelazobetonowy most drogowy. Jedyną przeprawę przez Liwkę, jeszcze długo po II wojnie światowej zapewniał most kolejowy zbudowany w 1912 roku oraz drewniana kładka – mostek, utrwalony na licznych, jakże już historycznych fotografiach.

            Mostek służył nie tylko jako łącznik pomiędzy brzegami i miejscowościami, ale nawet jako skocznia do wody o czym opowiadają niechorzanie. To miejsce ich młodzieńczych, nie zawsze bezpiecznych zabaw. Jak wspominają starsi mieszkańcy, dzieci z Niechorza kąpały się tuż przy tym mostku. Istniało tam przegłębienie i pozbawiony roślin akwen. Najodważniejsi skakali z barierki do wody.

            Tyle wspomnienia. Dzisiaj kanał Liwskie Ujście sąsiadujący z utworzonym w 1959 roku Rezerwatem Przyrody Liwia Łuża, jest jednym z elementów przyrodniczego i kulturowego krajobrazu Niechorza. Miejscem spacerów i azylem dla miłośników wędkowania. Polski Związek Wędkarski udziela pozwoleń na połów ryb na podstawie karty wędkarskiej i wnoszonych opłat. Można tu wędkować pomiędzy mostem kolejowym a wrotami przeciwsztormowymi. Co ciekawe, działające w Niechorzu Koło wędkarskie „Liwia ”uzgodniło z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Szczecinie nowe zasady administrowania. Uzgodniono również nowy plan ochrony rezerwatu, który dopuścił tam ograniczoną możliwość wędkowania właśnie z trzech nowo zbudowanych pomostów oraz z łodzi, którą można zwodować vis a vis ośrodka wypoczynkowego Sandra. Należy zaznaczyć, że na obszarze morza w promieniu 0,5 km od ujścia kanału Liwskie Ujście ustanowiono stały obwód ochronny, gdzie poławianie ryb i innych organizmów morskich jest zabronione.

Zapraszamy do odwiedzenia Niechorza i Gminy Rewal oraz przekonania się, jakie skarby natury są jeszcze do odkrycia?…

Opracowanie i zdjęcia: Paweł Pawłowski
materiały archiwalne z kolekcji autora.

 

Z okazji Dnia Kobiet

Drogie Panie, w dniu Waszego święta pragniemy życzyć Wam wielu powodów do uśmiechu i radości. Niech każdy dzień przynosi Wam mnóstwo pozytywnych emocji, spełnienia marzeń oraz sukcesów w życiu prywatnym i zawodowym. Życzymy Wam, abyście nigdy nie traciły swojej wewnętrznej siły, która kryje się w każdej z Was. Niech każda kobieta czuje się piękna, doceniana i ważna, a Wasze marzenia spełniają się zawsze z uśmiechem na twarzy!
Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Kobiet!

Wójt Gminy Rewal
Konstanty T. Oświęcimski

Przetarg: Budowa Parku Etnograficznego w Niechorzu – prace sanitarne.

STOWARZYSZENIE MIŁOŚNICY TRADYCJI RYBOŁÓWSTWA BAŁTYCKIEGO W NIECHORZU zapraszają do składania ofert do zapytania ofertowego:
„Budowa Parku Etnograficznego w Niechorzu – prace sanitarne.”

Zamówienie dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020.

Tytuł Projektu:
„Wzmocnienie potencjału rekreacyjnego i turystycznego Pomorza Zachodniego poprzez budowę parku etnograficznego w Niechorzu – Etap I sposobem na rozwój lokalnego rynku pracy opartego o endogeniczny potencjał gminy Rewal.”

Poniżej znajdziecie link do przetargu, w którym są zawarte wszelkie informację:

Budowa Parku Etnograficznego w Niechorzu – prace sanitarne.

ZBIÓRKA OBJAZDOWA ODPADÓW WIELKOGABARYTOWYCH Z TERENU GMINY REWAL

Uprzejmie informujemy, że zbiórka objazdowa odpadów wielkogabarytowych z terenu Gminy Rewal już niedługo:
 
📌13 marca w Pogorzelicy i Niechorzu,
📌15 marca w Rewalu
📌27 marca w Śliwinie, Trzęsaczu oraz Pustkowie
📌29 marca w Pobierowie
 
Wszelkie dodatkowe informację znajdziecie poniżej

Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Funkcjonalnego Gryfic

W dniu dzisiejszym, w budynku zabytkowego dworca Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej w Rewalu, nastąpiło oficjalne podpisanie POROZUMIENIA w sprawie powołania Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), opracowania strategii ZIT oraz zarządzania ZIT Obszaru Funkcjonalnego Gryfic. Dokument określa zasady współpracy pomiędzy: Powiatem Gryfickim, Gminą Gryfice, Gminą Płoty, Gminą Trzebiatów, Gminą Brojce, Gminą Karnice oraz Gminą Rewal, w ramach której Partnerstwo Powiatu Gryfickiego oraz samorząd województwa będą wspólnie wdrażać projekty finansowane z Funduszy Europejskich. Liderem Związku ZIT została Gmina Rewal.

Spotkanie otworzył Wójt Gminy Rewal Konstanty T. Oświęcimski, następnie głos zabrali zaproszeni goście: Poseł na Sejm RP Artur Łącki, Wicemarszałkini Województwa Zachodniopomorskiego Anna Bańkowska oraz Starosta Powiatu Gryfickiego Ryszard Chmielowicz.
W kolejnej części spotkania Marek Orszewski, Zastępca Dyrektora Wydziału Zarządzania Strategicznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, podczas krótkiej prelekcji, przybliżył zebranym zagadnienia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz ich finansowanie. Proces tworzenia związku ZIT Obszaru Funkcjonalnego Gryfic pokazali podczas swojej prezentacji przedstawiciele Związku Miast Polskich: Sandra Szczerbal i Andrzej Szczodry.

Na zakończenie części oficjalnej nastąpiło uroczyste podpisanie dokumentów przez przedstawicieli miast i gmin wchodzący w skład związku: Starostę Powiatu Gryfickiego Ryszarda Chmielowicza, Wicestarostę Waldemara Wawrzyniaka, Zastępcę Burmistrza Gryfic Marzenę Domaradzkę, Burmistrza Trzebiatowa Józefa Domańskiego, Zastępcę Burmistrza Płot Edytę Podgórską, Wójta Gminy Brojce Michała Zinowika, Zastępcę Wójta Gminy Karnice Sylwię Jankowską oraz Wójta Gminy Rewal Konstantego T. Oświęcimskiego.

Dzisiejsze wydarzenie, mające na celu sformalizowanie współpracy Partnerstwa Powiatu Gryfickiego i powołanie Związku ZIT OF Gryfice, to jeden z kroków milowych na drodze ku realizacji wspólnej polityki rozwoju naszego regionu. Dla części przedsięwzięć zarezerwowano środki w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego, w związku z czym w kwietniu br. podpisane zostanie z Zarządem Województwa Zachodniopomorskiego porozumienie terytorialne, gwarantujące naszemu Partnerstwu kwotę ponad 12 mln euro.
Przejdź do treści
Ustwawienia Prywatności

Niniejszy serwis używa tzw. ciasteczek (ang. cookies) aby ułatwić użytkownikom przeglądanie zawartości. Informacja z ciasteczek jest przechowywana w Twoje przeglądarce i rozpoznaje Twoje preferencje podczas ponownych odwiedzin. W ten sposób jesteśmy w stanie zrozumieć, które sekcje naszego serwisu są najbardziej potrzebne i interesujące