Nadmorska Bieganina 2021 – Rewal
Nadmorska Bieganina 2021 – Pobierowo
Zapraszamy na Bieg Plażą o Wschodzie Słońca!!!
Szczepienia na COVID-19
Można zaszczepić się w Mobilnym Punkcie Szczepień
Do gminy Rewal przyjeżdża w piątek 09 lipca Mobilny Punkt Szczepień. Mieszkańcy i turyści będą mogli przyjąć jednodawkową szczepionkę Johnson&Johnson.
Mobilny Punkt Szczepień to akcja organizowana przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. Wszystkie osoby, które jeszcze się nie zaszczepiły, a chcą to zrobić szybko i bez wcześniejszej rejestracji zapraszamy do Mobilnego Punktu Szczepień w Pobierowie, Rewalu oraz Niechorzu.
Mobilne Punkty Szczepień w Gminie Rewal:
Pobierowo | plac przy ul. Zgody róg ul. Moniuszki | 09 – 14 lipiec |
Rewal | plac przy ośrodku zdrowia ul. Warszawska | 16 – 21 lipiec |
Niechorze | plac przy latarni morskiej ul. Klifowa | 23 – 28 lipiec |
Mobilne Punkty Szczepień będą czynne
w dni robocze w godzinach od 15.00 do 19.00, w weekendy od 13.00 do 19.00
Wszystkich chętnych serdecznie zapraszamy !!!

Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021
SPIS METODĄ WYWIADU BEZPOŚREDNIEGO
23 czerwca 2021 r. rachmistrzowie spisowi zaczęli odwiedzać respondentów, którzy do tej pory nie dokonali samospisu.
Każdy rachmistrz, który odwiedzi respondenta, aby przeprowadzić wywiad spisowy, posiada oficjalny identyfikator. Można poprosić o jego okazanie.
Identyfikator musi zawierać następujące informacje:
- imię i nazwisko wraz ze zdjęciem,
- numer identyfikatora oraz hologram,
- nazwę i logo wojewódzkiego biura spisowego,
- podpis osoby upoważnionej do wystawienia identyfikatora,
- okres, na jaki identyfikator został wystawiony,
- informację na odwrocie, na terenie jakiego województwa rachmistrz jest upoważniony do zbierania danych.
W przypadku wątpliwości co do osoby lub identyfikatora warto skorzystać z pozostałych możliwości weryfikacji rachmistrza jakie zapewniło Centralne Biuro Spisowe. Można to zrobić m.in. poprzez specjalnie przygotowaną aplikację dostępną na stronie: https://rachmistrz.stat.gov.pl/formularz/.
Rachmistrz nie jest uprawniony do pozyskiwania informacji na temat dowodu osobistego, paszportu czy stanu majątkowego. Nie może żądać okazania żadnej korespondencji. Wszelkie tego typu sytuacje należy zgłaszać organom Policji.
Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, respondent nie może odmówić rachmistrzowi realizacji wywiadu i przekazania danych w ramach spisu powszechnego (art. 17a ust. 1-3 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1775).
Od 1 kwietnia do 30 września 2021 r. w Polsce trwa Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 Czym jest spis powszechny
Spis powszechny to czas, kiedy państwo zadaje obywatelom kilka pytań, aby dowiedzieć się: ilu nas jest, kim jesteśmy i jak żyjemy. To wydarzenie, które odbywa się raz na 10 lat. Spis powszechny obejmuje wszystkich obywateli. W spisie każdego mieszkańca Polski pytamy o to samo.
Pytania dotyczą m.in.:
● wieku
● wykształcenia
● stanu cywilnego
● obywatelstwa
● narodowości
● wyznania
● niepełnosprawności
● migracji
● aktywności zawodowej
● powierzchni mieszkania i sposobu jego ogrzewania.
Nie ma pytań dotyczących:
● zarobków
● oszczędności
● cennych przedmiotów w domu
● numeru konta
● danych do logowania do bankowości internetowej.
Na podstawie danych ze spisu opracowywane będą programy, poprawiające warunki naszego życia. Obowiązek spisowy
Pamiętaj, że udział w spisie jest obowiązkowy ! Oznacza to, że każdy mieszkaniec Polski powinien wypełnić ten obowiązek. Odmowa udziału w spisie powszechnym grozi karą grzywny.
Jak możesz się spisać Spisu możesz dokonać w dogodnym dla Ciebie miejscu. Możesz spisać się sam przez Internet np. na swoim laptopie, tablecie, smartfonie. Formularz spisowy znajduje się na stronie internetowej https://spis.gov.pl Uzupełnienie formularza spisowego zajmuje tylko kilka minut. Jeśli potrzebujesz pomocy w wypełnieniu formularza, powinieneś zadzwonić pod numer 22 279 99 99. To jest nasza infolinia spisowa. Poproś o przeprowadzenie spisu lub umów się w dogodnym czasie na rozmowę z rachmistrzem. Rachmistrz to osoba, która pomoże ci spełnić obowiązek spisowy. Jeśli nie spiszesz się sam przez Internet i nie zadzwonisz na infolinię spisową to rachmistrz zadzwoni do Ciebie – musisz spisać się wtedy przy jego pomocy. Rachmistrz będzie zadawał Ci pytania, na które musisz odpowiedzieć. Każda osoba, do której zadzwoni rachmistrz zobaczy na ekranie swojego telefonu numer: 22 828 88 88 lub 22 279 99 99. Możesz odwiedzić również Urząd miasta lub gminy w miejscowości zamieszkania, gdzie pracownicy Urzędu pomogą ci wypełnić formularz spisowy. To bardzo wygodna forma spisania się. Pamiętaj żeby udając się do Urzędu miasta lub gminy zabrać ze sobą:
● dowód osobisty
● numery PESEL swoich bliskich, z którymi mieszkasz.
Jeśli wypełniasz formularz samodzielnie przez Internet albo przez telefon w rozmowie z rachmistrzem lub kiedy dzwonisz na infolinię spisową także przygotuj sobie wcześniej te dokumenty.
Ochrona danych
Nie obawiaj się o swoje dane. Są bezpieczne, ponieważ chronią je liczne przepisy, w tym tajemnica statystyczna. * * * Pamiętaj aby nie odkładać obowiązku spisowego do ostatniej chwili. Dlatego już dziś zaplanuj najlepszą dla Ciebie formę spisania się i ją wykonaj ! Powiedz rodzinie i znajomym o obowiązku spisowym. Oni też muszą się spisać ! Udział w spisie jest naszym wspólnym obowiązkiem .
Informacje dedykowane osobom ze szczególnymi potrzebami
W ramach NSP 2021 zapewniona będzie kompleksowa obsługa osób ze szczególnymi potrzebami zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami określa środki służące zapewnianiu dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej i obowiązki podmiotów publicznych, względem tych osób.
W świetle obowiązujących zapisów ustawowych w grupie osób ze szczególnymi potrzebami znajdują się:
- osoby z niepełnosprawnościami,
- osoby starsze wymagające wsparcia,
- osoby wykluczone cyfrowo (np. brak umiejętności posługiwania się komputerem, niska jakość łącza internetowego, brak dostępu do Internetu),
- wszystkie pozostałe grupy osób, które z uwagi na swoje cechy lub okoliczności, w których się znajdują nie są w stanie samodzielnie przezwyciężyć barier uniemożliwiających im samo-dzielnie spisanie się przez Internet np. osoby bezrobotne.
Na stronie spisowej znajdują się pytania spisowe przetłumaczone na Polski Język Migowy (PJM) (https://pjm.spis.gov.pl/).
Ulotka NSP 2021 w języku prostym. -plik do pobrania w formacie .pdf (494 KB)
Na stronie Pomóż seniorowi spisać się bezpiecznie (https://stat.gov.pl/aktualnosci/pomoz-seniorowi-spisac-sie-bezpiecznie,343,1.html) znajduje się poradnik dedykowany osobom starszym, 10 porad spisowych dla seniorów.

Nadmorska Kolej Wąskotorowa ma już 125 lat!
1 lipca 2021 r. obchodzić będziemy 125. rocznicę uruchomienia pierwszej linii wąskotorowej z Gryfic do Niechorza. Nadmorska kolejka przetrwała trudne momenty w swej historii i stanowi dzisiaj jedną z największych atrakcji turystycznych Pomorza Zachodniego.
Początki nadmorskiej wąskotorówki sięgają drugiej połowy XIX w., kiedy to dynamiczny rozwój rolnictwa i przemysłu na Pomorzu skłonił władze pruskie do rozwoju połączeń komunikacyjnych. Wąskotorówki powstawały wszędzie tam, gdzie nie opłacało się budować linii normalnotorowych. Były one tańsze w budowie od kolei normalnotorowych, miały niższe koszty eksploatacji, a linie kolejowe można było łatwiej poprowadzić w trudnym, zalesionym lub nawet podmokłym terenie.
Podstawą prawną do powstanie sieci kolei wąskotorowych była ustawa Pruskiego Sejmu Krajowego z 27 lipca 1892 roku „O kolejach wąskotorowych i prywatnych bocznicach”, określająca zasady ich dofinansowania ze środków budżetowych. Dzięki ustawie, samorządy lokalne dostały wsparcie ze strony państwa w postaci bezzwrotnych subwencji i nisko oprocentowanych kredytów. Było to bardzo ważne, ponieważ linie kolei wąskotorowych były budowane, a potem eksploatowane przez prywatne towarzystwa akcyjne, których udziałowcami były przede wszystkim powiaty, lokalni przedsiębiorcy oraz Zarząd Prowincji Pomorze. Na terenach obecnego Pomorza powstała rozległa sieć publicznych kolei wąskotorowych, o rozstawie szyn 1000 mm, 750 mm i 600 mm. Z początkiem XX w. sieć ta liczyła ok. 740 km torów i była jedną z największych tego sieci kolejowej w ówczesnej Europie.
W 1895 roku zawiązano spółkę akcyjną Gryficka Kolejka (Greifenberger Kleinbahn AG), należącą do powiatu gryfickiego, spółki Lenz & Co oraz Prowincji Pomorze i rozpoczęto prace budowlane. Pierwsza linia gryfickiej wąskotorówki z Gryfic do Niechorza została oddana do użytku 1 lipca 1896 roku. 2 lata później wybudowano linię z Gryfic do Dargosławia. Obie linie do 1900 roku posiadały prześwit toru 750 mm, który poszerzono do 1000 mm., co znacznie usprawniło transport towarowy. Sieć kolejowa rozwijała się bardzo dynamicznie, a transport wąskotorowy nabierał znaczenia, przyczyniając się w znacznym stopniu do rozwoju lokalnego przemysłu. Po wąskich torach przewożono buraki, ziemniaki, zboże, a także węgiel, drewno i materiały budowlane. Sprawnie funkcjonował też transport pasażerski. Mieszkańcy okolicznych wsi dojeżdżali do pracy, uczniowie do szkół, a turyści, dzięki skomunikowaniu wąskotorówki z połączeniami normalnotorowymi mogli dojechać pociągiem do miejscowości nadmorskich. W czerwcu 1912 roku uruchomiono odcinek z Trzebiatowa do Mrzeżyna, a 1 maja 1913 roku ruszyły pociągi z Trzebiatowa do Niechorza. W tym czasie łączna długość torów Gryfickiej Kolei Wąskotorowej wynosiła prawie 176 km.
Transport wąskotorowy, tak samo, jak i cała sieć kolejowa rozwijały się dynamicznie do momentu kryzysu w latach 1920–1930. Kryzys ten doprowadził do załamania gospodarki w Niemczech i Europie oraz zahamował rozwój kolei wąskotorowych.
Po II wojnie światowej, dla ustanowionych na Ziemiach Odzyskanych władz lokalnych ponowne uruchomienie linii wąskotorowych było sprawą priorytetową, ponieważ brak dróg i alternatywnych form transportu w znacznym stopniu utrudniał dystrybucję tworów oraz komunikację ludności. Przejęta przez PKP sieć kolei wąskotorowych, pomimo znacznych strat, spowodowanych grabieżami szyn i taboru przez Rosjan, była stopniowo odbudowywana. Powołany w Szczecinie Zarząd Okręgowy Kolei Państwowych z jednostką terenową w Gryficach objął pieczę nad liniami: Gryfice- Stepnica, Gryfice- Rewal- Trzebiatów, Trzebiatów- Rymań- Gryfice i Kołobrzeg- Gościno- Sławoborze. Swój pierwszy, powojenny kurs powiatowa kolejka odbyła z Zagórza (Gryfice) do Horzewa (Niechorze) 22 lipca 1945 r., a jej pasażerami byli mieszkańcy Gryfic, dla których władze powiatowe zorganizowały wycieczkę nad morze w dniu Narodowego Święta Odrodzenia Polski.
Budowa dróg i rozwój motoryzacji w latach 60. XX w. spowodował stopniowe zastępowanie ruchu pasażerskiego i towarowego tańszym i łatwiejszym logistycznie transportem samochodowym. Załamujący się rynek transportowy zmuszał PKP do zrezygnowania z dalszych inwestycji i stopniowego zamykania nierentownych linii wąskotorowych. Z powodu braku inwestycji ze strony PKP infrastruktura i tabor Gryfickich Kolei Dojazdowych zaczęły ulegać stopniowej dewastacji. Jeszcze w 1990 roku czynnych było 126 km linii (72%). Aby zapobiec całkowitemu zniszczeniu, 11 maja 1995 r. Gryficka Kolej Dojazdowa została wpisana do rejestru zabytków. Sytuacja ta nie poprawiła jednak złej kondycji i gdy pod koniec lat 90-tych XX w. utrzymanie linii wąskotorowej Gryfice-Trzebiatów przestało się opłacać, PKP postanowiły ostatecznie pozbyć się kolejki.
Przed ostatecznym zniknięciem z nadmorskiego pejzażu wąskotorówkę uchronił samorząd Gminy Rewal i ówczesny wójt Konstanty Tomasz Oświęcimski. Na podstawie umowy, podpisanej w 2002 roku z Dyrekcją PKP oraz Ministrem Skarbu, Gminie Rewal przekazane zostało nieodpłatnie na własność mienie ruchome, tj. tabor kolejowy i wyposażenie warsztatów w Gryficach oraz oddane w użyczenie grunty kolejowe, a także infrastruktura i budynki służące do eksploatacji linii kolejowej, liczącej 61 km. 29 maja 2002 r. wąskotorówka powróciła na tory, tym razem już jako własność Gminy Rewal. Niestety z powodu złego stanu technicznego torowisk i mostu na rzece Redze nie udało się ponownie uruchomić zamkniętej w 1999 r. trasy na odcinku Pogorzelica-Trzebiatów. Zarządzanie koleją wąskotorową na trasie Gryfice-Pogorzelica, przejął powołany uchwałą Rady Gminy Referat Transportu Kolejowego Gminy Rewal.
Nowe szanse rozwoju dla rewalskiej kolejki otworzyły się dopiero po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Gmina Rewal, przy współpracy z Zachodniopomorskim Urzędem Marszałkowskim przystąpiła do rewitalizacji Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej. Prace remontowe trwały 3 lata i pochłonęły 50 mln. zł. W ramach rewitalizacji zmodernizowano starą linię kolejową na trasie Trzęsacz- Pogorzelica. Wymienione zostały wszystkie podkłady i szyny na odcinku o długości 10 km. Odnowiono również tabor kolejowy: 2 lokomotywy spalinowe Lxd2 przeszły kapitalny remont, stare wagony zostały odrestaurowane i wyposażone w ogrzewanie i nowoczesne toalety. Dzięki rewitalizacji wyremontowane zostały również dwa zabytkowe budynki dworcowe w Rewalu i Pogorzelicy, a także powstały 3 nowe dworce: w Trzęsaczu, Śliwinie i przy latarni morskiej w Niechorzu.
W 2013 r. na mocy uchwały Rady Gminy Rewal powołano spółkę Nadmorska Kolej Wąskotorowa z siedzibą w Pogorzelicy. Spółka jest obecnie operatorem przewozów na trasie Gryfice- Pogorzelica.
Dziś nadmorska kolejka przeżywa swój renesans i jest jedną z największych atrakcji Pomorza Zachodniego. Nadmorska Kolej Wąskotorowa kursuje na trasie o długości 40 km. Jest to trzecia pod względem długości czynna trasa wąskotorowa w Polsce. Linia kolejowa przebiega przez 3 gminy Powiatu Gryfickiego: Gryfice, Karnice i Rewal. Kolej wyjeżdża codziennie pierwszym kursem o godz. 8:40 z zajezdni w Gryficach. Po dotarciu do Trzęsacza pociąg kursuje dalej wahadłowo na trasie Trzęsacz – Pogorzelica – Trzęsacz, a ostatnim kursem, o 17:45 z Pogorzelicy pociąg wraca do zajezdni w Gryficach.
Pasażerowie mogą skorzystać z przejazdu na 2 trasach turystycznych. Wariant dłuższy, bo obejmujący 15 stacji, to trasa z Gryfic do Pogorzelicy, licząca prawie 40 km długości. Przejazd przez malownicze pola i stuletnie lasy mieszane trwa prawie 2 godziny, ale dla miłośników kolei wąskotorowych i dzikiej natury to prawdziwe przeżycie. Podczas podróży można podziwiać zarówno wyjątkową roślinność, jak i dzikie zwierzęta, które często pojawiają się w pobliżu torowiska.
Drugi wariant, to odcinek nadmorski pomiędzy Trzęsaczem i Pogorzelicą, liczący 10 km długości i obejmujący 7 stacji, zlokalizowanych na terenie gminy Rewal. Pociąg pokonuje tę trasę pięciokrotnie, a czas przejazdu w jedną stronę ze stacji krańcowych wynosi 35 minut. Po osiągnięciu stacji krańcowych następuje przestawienie lokomotywy.
Na trasie Trzesacz – Pogorzelica znajduje się wiele zabytków architektury oraz atrakcji turystycznych. Do miejsc szczególnie wartych odwiedzenia należą m.in.: latarnia morska z 1866 r. w Niechorzu, ruiny średniowiecznego kościoła na Klifie w Trzęsaczu, kościół neogotycki oraz zespół pałacowy z zabytkowym parkiem w Trzęsaczu.
Warto też odwiedzić tarasy widokowe w Trzęsaczu i Rewalu, czy rezerwat ptactwa wodnego- jezioro Liwią Łużę w Niechorzu.
Przewodnik Gminy Rewal Przewodnik Gminy Rewal Przewodnik Gminy Rewal
GAZ-SYSTEM rozpoczął układanie gazociągu Baltic Pipe na Morzu Bałtyckim:
W dniu 27 czerwca Castorone – jeden ze statków morskich odpowiedzialnych za ułożenie gazociągu podmorskiego między Polską, a Danią, rozpoczął układanie Baltic Pipe na Morzu Bałtyckim.
Układanie rozpoczęło się w miejscu znajdującym się niedaleko połowy trasy całego gazociągu podmorskiego, tj. na wodach duńskich, w pobliżu wyspy Bornholm. Castorone sukcesywnie będzie przesuwał się wzdłuż trasy gazociągu, w kierunku północno-zachodnim.
– Baltic Pipe jest inwestycją realizowaną krok za krokiem i w założonych terminach. Pogody i inne okoliczności, na które nie mamy wpływu, bywają zmienne, ale my nie zwalniamy tempa i robimy swoje. Dziś GAZ-SYSTEM rozpoczyna układanie podmorskiego odcinka, by cały projekt mógł być ukończony i uruchomiony z pełną przepustowością w 2022 roku. Baltic Pipe będzie wówczas jednym z głównych elementów, gwarantujących bezpieczeństwo energetyczne Polski – powiedział Piotr Naimski, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.
– GAZ-SYSTEM osiągnął kolejny ważny etap w realizacji Baltic Pipe. Po 5-letnim okresie prowadzenia uzgodnień, projektowania i wyboru wykonawców rozpoczęło się układanie pierwszego w historii polskiego gazownictwa przesyłowego gazociągu podmorskiego. Do końca tego roku planujemy zespawać i ułożyć na dnie Bałtyku 275 km gazociągu, który połączy wybrzeża Polski i Danii. Na najgłębszych wodach prace będą wykonywane przez Castorone – jeden z największych specjalistycznych statków tego typu na świecie – powiedział Tomasz Stępień, Prezes GAZ-SYSTEM.
Gazociąg podmorski Baltic Pipe będzie układany przez trzy pływające jednostki montażowe: Castorone, Castoro Sei oraz Castoro 10. Castorone jest największym statkiem zaangażowanym w budowę gazociągu podmorskiego na Morzu Bałtyckim. Korzysta z systemu dynamicznego pozycjonowania, dzięki czemu możliwe jest manewrowanie nim z dużą dokładnością. Ma ponad 300 metrów długości i prawie 40 metrów szerokości, a na pokład może zabrać nawet 700 osób. Dysponuje też lądowiskiem dla śmigłowców oraz kilkoma stanowiskami do spawania poszczególnych odcinków rur i łączenia ich w docelowy gazociąg. Zespawany gazociąg opuszczany jest z użyciem specjalnej rampy znajdującej się na rufie statku. Składa się ona z trzech części, które poprzez regulację nachylenia pozwalają na instalację rurociągu na różnych głębokościach.
Kolejne dwa statki Castoro Sei oraz Castoro 10 stacjonują obecnie w Rotterdamie i są przygotowywane do włączenia się w układanie gazociągu Baltic Pipe.
Poza Castorone, na Morzu Bałtyckim znajdują się też inne statki zaangażowane w prace podmorskie w ramach projektu Baltic Pipe. Zajmują się one m.in. dostawami rur, pomiarami, pogłębianiem dna, tworzeniem usypów skalnych czy też przygotowywaniem miejsc skrzyżowań z infrastrukturą stron trzecich znajdującą się na trasie gazociągu.
Układanie prawie 275-kilometrowego gazociągu podmorskiego będzie trwało kilka najbliższych miesięcy. Jeśli pozwolą na to warunki pogodowe cały proces zakończy się jeszcze w tym roku.
Źródło: https://www.baltic-pipe.eu/pl/gaz-system-gaz-system-rozpoczal-ukladanie-gazociagu-baltic-pipe-na-morzu-baltyckim/