Podczas biegów w tym roku przeważnie było deszczowo, ale mimo to wielu z naszych uczestników wytrwało w trzech, a nawet we wszystkich sześciu biegach‼️ Co przy takich zmianach pogodowych, nie było łatwym wyczynem.
Co roku biegliśmy sześć razy, po trzy razy w lipcu i sierpniu. W tym roku biegliśmy 7️⃣ razy‼️ To nasz absolutny rekord‼️ W sumie w biegach uczestniczyło ponad 2️⃣ 4️⃣ 0️⃣ 0️⃣ biegaczy. Czy za rok uda nam się pobić ten rekord ⁉️
W piątek odbył się ostatni (siódmy) bieg w tym sezonie – był to bieg z okazji 5️⃣ -lecia Nadmorskiej Bieganiny, który rozpoczął się w Pobierowie, a zakończył w Pustkowie, gdzie dla wszystkich biegaczy czekała przepyszna owsianka z owocami 😊 strefa ESKA Szczecin News oraz Pan Videobudka Fotobudka 360°. Jak zawsze nie obyło się bez nagród dla osób które wzięły udział w biegach 😊 w tym roku podczas dodatkowej edycji, były to LIMITOWANE koszulki NB ze złotym logiem. Komu udało się ją zdobyć❓Wrzucajcie zdjęcia w komentarzach pod postem na Facebooku rewal.pl‼️ Dodatkowo masa voucherów przekazanych od Naszych wspaniałych sponsorów, trafiła do Was podczas tego wydarzenia.
Ogromnie podziękowania dla wszystkich, którzy pomogli nam w tym czasie‼️
Dziękujemy za pomoc w zabezpieczeniu tras Nadmorskiej Bieganiny:
▶️ Straż Gminna
▶️ Policja
▶️ OSP Niechorze, OSP Pobierowo
▶️ Ratownictwo Wodne Asekuracja
Serdecznie dziękujemy również sponsorom, którzy ufundowali nagrody na nasze biegi:
Informujemy, iż w dniu dzisiejszym, tj. 07.08.2023 r., kąpieliska na terenie Gminy Rewal będą ZAMKNIĘTE. Jednocześnie uprzedzamy, iż z uwagi na warunki pogodowe obowiązuje bezwzględny ZAKAZ KĄPIELI.
Specjalny – jubileuszowy bieg z okazji 5-lecia Nadmorskiej Bieganiny! W tym roku organizowaliśmy Nadmorską Bieganinę po raz piąty. Jako, że nasza impreza zdobywa coraz większe grono sympatyków postanowiliśmy zaprosić uczestników na dodatkowy – 7 bieg z zupełnie nową trasą. Wystartowaliśmy na stadionie w Pobierowie i pokonaliśmy najdłuższą, jak dotąd trasę aż do Pustkowa.
Wygląda na to, że pomysł spodobał się uczestnikom 😉 Z resztą oceńcie sami! Na kolejną edycję Nadmorskiej Bieganiny zapraszamy już za rok. Do zobaczenia 🙂
To już prawie koniec Nadmorskiej Bieganiny 2023! Dzisiejszy bieg w Niechorzu byłby ostatnim, ale z okazji 5lecia naszej imprezy mamy jeszcze jeden specjalny bieg Pobierowo – Pustkowo!
Zapraszamy jutro o godz 9:00 na stadion przy ul. Moniuszki w Pobierowie! Koniecznie w koszulce Nadmorskiej Bieganiny!!!
Zapraszamy do korzystania z dodatkowych kursów weekendowych, udostępnionych na trasie Gryfice- Pogorzelica- Gryfice. Dodatkowe połączenie z Gryfic na wybrzeże jest skomunikowane z pociągami normalnotorowymi ze Szczecina i Kołobrzegu. Dodatkowy pociąg będzie kursował w każdy piątek i w każdą sobotę aż do 2 września 2023 r.
Do tego roku nadmorską wąskotorówką z Gryfic nad morze można było dotrzeć jedynie porannym kursem o 8:40. Jedyny kurs powrotny z Pogorzelicy do Gryfic był dopiero o 17:45. Dzięki dodatkowemu pociągowi, który odjeżdża ze stacji Gryfice Wąsk. o 12:25, w weekendowym rozkładzie jazdy do dyspozycji podróżnych znalazł się jeszcze jeden wcześniejszy kurs powrotny z Pogorzelicy do Gryfic o godz. 14:40. Połączenie to jest również skomunikowane z pociągami normalnotorowymi z Gryfic do Szczecina, o 16:42 i z Gryfic do Kołobrzegu o 16:40.
Przypomnijmy jeszcze, że bilety na trasie Gryfice- Pogorzelica- Gryfice można nabyć u konduktora w pociągu w promocyjnej cenie. Więcej informacji o ofercie Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej znajduje się na stronie internetowej www.kolej.rewal.pl.
Dziś zaczynamy kolejną edycję z NADMORSKĄ BIEGANINĄ 😎😍 (31/07 📆) spotykamy się na rogu ul. Mickiewicza i Grunwaldzkiej 🛣 o godz. 17:00 🕔 podczas zapisów na bieg w Pobierowie 😍 liczba numerów startowych jest ograniczona – 3️⃣5️⃣0️⃣🏃♀️🏃♂️ Kto pierwszy ten lepszy 😉
A jutro (01/08) od godziny 9️⃣:0️⃣0️⃣ startujemy z pierwszą sierpniową bieganiną‼️
We wtorek (01/08 📆) spotykamy się na Placu Wielorybów 🛣 o godz. 17:30 🕠 podczas zapisów na bieg w Rewalu 😍 Oczywiście liczba numerów startowych jest ograniczona – 3️⃣5️⃣0️⃣🏃♀️🏃♂️ Kto pierwszy ten lepszy 😉 Po biegu (02/08) energetyczne śniadanie dla każdego zapisanego uczestnika 🍌
W środę (02/08 📆) spotykamy się na placu przy Muzeum Rybołówstwa Morskiego w Niechorzu 🛣 o godz. 17:00 🕔 podczas zapisów na bieg w Niechorzu 😍 Oczywiście liczba numerów startowych jest ograniczona – 3️⃣5️⃣0️⃣🏃♀️🏃♂️ Więc kto pierwszy ten lepszy 😉 Oczywiście po biegu (03/08) energetyczne śniadanie dla każdego zapisanego uczestnika 🍌
Po ukończeniu biegu w Niechorzu, każdy uczestnik, który wziął udział – we wszystkich – sierpniowych biegach – zostanie uhonorowany medalem trójbiegu NADMORSKIEJ BIEGANINY 🏅
Serdecznie zapraszamy ‼️
⛔️ UWAGA⛔️
Pamiętajcie, aby po biegu w Pobierowie, zapisać się na listę medali‼️‼️ Dopisanie się do listy w innym terminie nie będzie możliwe ☹️
Wsiadając do pociągu Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej na peronie w Niechorzu, w sposób niezamierzony przenosimy się w przeszłość, kiedy to podstawowym środkiem transportu nie był samochód osobowy, ale właśnie kolej. Oczami wyobraźni lub poprzez archiwalne fotografie, sięgamy do początków kolejnictwa wąskotorowego w Prusach. Wsłuchani w jednostajny turkot kół pociągu, cofamy zegar jaki wyznacza nam rytm codzienności.
Jedną z najważniejszych nowych form turystyki, które stają się urozmaiceniem dla turystów jest turystyka przemysłowa zwana też industrialną lub postindustrialną. Do najciekawszych propozycji oferty związanej z przemysłem, techniką i komunikacją należą obiekty, tabor i trasy kolejowe. Pośród wielu elementów znajdujących się w całej Polsce należy wymienić koleje wąskotorowe, które przez długi czas były nieco zapomnianym walorem turystycznym. Ostatnie lata to okres szczególnego zainteresowania miłośników kolei a także gmin, stowarzyszeń i lokalnych organizacji turystycznych. W poszukiwaniu nowych produktów turystycznych zwrócono uwagę na walory związane z komunikacją kolejową. Nie inaczej było na wybrzeżu rewalskim. W styczniu 2002 r. kolej wąskotorowa wraz z całą infrastrukturą na trasie Gryfice-Trzebiatów została przejęta przez władze samorządowe Gminy Rewal.
Historia nadmorskiej kolei wąskotorowej, wiąże się z gwałtownym rozwojem przemysłu w drugiej połowie XIX wieku. Wynalazki takie jak maszyna parowa a co za nią idzie kolej żelazna, wpłynęły zasadniczo na sposób komunikacji między ludźmi. Potrzeba przewozu różnorakich towarów znalazła odbicie w przygotowaniu gruntu pod przyszłe inwestycje kolejowe także na Pomorzu.
W wydaniu lokalnym, znalazła tu odbicie teza francuskiego inżyniera – Eugeniusza Flacheta zgłoszona w 1861 roku. Jego zdaniem wszystkie koleje: podmiejskie, lokalne i przemysłowe ze względów oszczędnościowych powinny być wąskotorowe. W 1878 roku na Światowej Wystawie Techniki w Paryżu francuski konstruktor Paul Dekauwill po raz pierwszy zaprezentował kolej o szerokości torów 0,60 m. Najpierw wypróbował on to rozwiązanie w gospodarstwie swojego ojca, gdzie plony buraków cukrowych, na podmokłych gruntach były wywożone właśnie za pomocą kolejki o wąskim rozstawie szyn.
Z uwagi na swoje znaczenie ekonomiczne – niskie koszty budowy i eksploatacji – kolej wąskotorowa wzbudziła duże zainteresowanie. W pierwszej kolejności jej budowę rozpoczęły władze wojskowe Francji i Prus, następnie władze cywilne w Prusach. Z końcem XIX wieku popularna stała się budowa tzw. kolei dojazdowych czy lokalnych. Stanowiły one uzupełnienie głównych magistralnych linii kolejowych, a z uwagi na kiepską infrastrukturę drogową w tamtym czasie przyczyniały się do znacznego rozwoju regionu.
W Prusach podstawą prawną do ich budowy była „Ustawa o kolejkach i bocznicach prywatnych” (Gesetz über Kleinbahnen und Privatenschlussbahnen) wydana przez Parlament Pruski w dniu 28 lipca 1892 roku. Ten akt prawny umożliwił budowę na terenie całego kraju niepaństwowych kolei dojazdowych. Tworząca się sieć kolei wąskotorowych miała się przyczynić do znacznego usprawnienia obsługi rolnictwa i leśnictwa oraz przemysłu rolno-spożywczego, a także stworzyć dogodniejsze warunki dla przemieszczania się ludności.
Decyzja o powstaniu kolei wąskotorowej w powiecie gryfickim zapadła już w marcu 1893 roku. Władze powiatu zdecydowały o zawiązaniu towarzystwa akcyjnego (Genosenschaft zum Bau einer Kleinbahne von Greifenberg bis Horst, przekształconą w 1895 roku w Greifenberger Kleinbahn Aktiegesellschaft), które przejęło dużą część kosztów związanych z inwestycją oraz nadzór nad nią, a przede wszystkim zdobywało fundusze na potrzeby budowy. Prace zostały zlecone spółce Lenz GmbH, która stała się najważniejszym udziałowcem i inwestorem. Po wielu rozważaniach zadecydowano, że linia będzie miała rozstaw 750 mm. Linię z Gryfic do Niechorza oddano do użytku w 1896 roku.
Pierwszy pociąg na dworzec czołowy w Niechorzu ( Gross Horst – dzisiaj Niechorze Latarnia ) wjechał 1 lipca 1896 r. rozpoczynając tym samym romantyczną historię kolei wąskotorowej w Gminie Rewal. W kwietniu 1901 roku podjęto decyzję o zmianie rozstawu kół z 0,75 m na 1,00 m na liniach Gryfice–Niechorze
Rosnące zapotrzebowanie na przewozy (także te osobowe) spowodowało, że linia kolejowa została przedłużona w 1912 roku na trasie Niechorze – Trzebiatów. 1 maja 1913 roku Niechorze wzbogaciło się o połączenie z Trzebiatowem przez Pogorzelicę oraz o kolejny, położony nad jeziorem i remontowany dziś okazały dworzec ( dawniej Horst Seebad ). Ciekawostką dla miłośników kolei jest fakt istnienia do 1947 roku przystanku kolejowego Horst Liebelose ( Lipia Łuża ) położonego 1 kilometr w kierunku wschodnim, przy dzisiejszej ulicy Wolskiej. Zachowało się lekkie wyniesienie terenu i równo posadzony szpaler drzew, będący wspomnieniem tegoż przystanku kolejowego.
Pierwszy dworzec kolejowy w Niechorzu zbudowano w latach 1895-1896 jako dworzec czołowy, końcowy przystanek linii z Gryfic do Niechorza. Był to nieduży budynek z mieszkaniem na piętrze dla pracowników kolei, wyposażony w rampę przeładunkową, magazyn ekspedycji towarów oraz poczekalnię i kasę biletową. Kiedy przedłużono linię kolejową z Niechorza do Trzebiatowa i wybudowano nowy dworzec bliżej centrum, stary – pierwszy niechorski dworzec pełnił rolę stacji towarowej. Tak też funkcjonował również krótko, po drugiej wojnie światowej. Kilka lat później położony na uboczu budynek został rozebrany. Współcześnie, tuż obok w ramach szeroko zakrojonej rewitalizacji linii nadmorskiej kolei wąskotorowej, zbudowano nowy dworzec o nazwie Niechorze Latarnia.
Kolejnym i najważniejszym budynkiem dworcowym był zbudowany w latach 1912-1913 okazały, bliźniaczy do rewalskiego, nowy dworzec kolejowy. Dwukondygnacyjny murowany budynek posiadał dwie dobudówki o konstrukcji ryglowej. W jednej z nich mieścił się magazyn spedycji towarów do której przylegała rampa. W drugiej, nieco później dostawionej dobudówce mieściła się kantyna dworcowa. Kondygnacja piętra umieszczona w dachu mansardowym posiadała okna z ozdobnymi okiennicami. Na piętrze umieszczono mieszkania dla pracowników kolei. Wschodni szczyt budynku wyróżniał się ozdobną konstrukcje szachulcową. Cały budynek dworca kolejowego w Niechorzu wraz z otoczeniem stwarzał bardzo przyjemne wrażenie. Uwieczniono go na wielu archiwalnych fotografiach dając nam idylliczny obraz przeszłości tego miejsca. Obecnie budynek dworca czeka gruntowny remont. Gmina Rewal pozyskała na ten cel ze środków programu Polski Ład ponad 8 mln zł. Już wkrótce rozpocznie się długo oczekiwana rewitalizacja tego miejsca, które jak widać na załączonych wizualizacjach stanie się wizytówką centrum Niechorza.
Idąc śladem niechorskiej kolejki wąskotorowej, należy jeszcze wspomnieć o niezachowanym do naszych czasów przystanku kolejowym Libelose, położonym na przedłużeniu dzisiejszej ul. Wolskiej. Był on użytkowany w latach 1913 – 1947. Jego nazwa Libelose odnosiła się także do współczesnej nazwy jeziora Liwia Łuża. Co bardziej dociekliwych miłośników kolejnictwa zachęcamy do odwiedzenia tego miejsca i odszukania w terenie reliktów dawnego przystanku przy wąskich torach.
Tuż za zabytkowym mostem kolejowo drogowym na kanale Liwskie Ujście, współcześnie zbudowano już nowy przystanek kolejowy o nazwie Pogorzelica Sandra ( od największego działającego w Gminie Rewal obiektu turystycznego Sandra Spa )
Historia toczy się dalej. Warto wsiąść do pociągu na wąskich szynach i poczuć ducha przeszłości.
Opracowanie Paweł Pawłowski
Literatura: 1. Eisenbahnen in Pommern ; Wolfram Baumer, Siegfrid Bufe 2. Koleje wąskotorowe w Polsce jako atrakcje turystyczne ; Paweł Różycki, Daniel Strzelczyk 3. Zarys historii kolei wąskotorowej obecnego powiatu gryfickiego ; Ewelina Kwiatkowska 4. https://kolejki.muzeum.szczecin.pl/ Paulina Zadrąg Osak
Pierwszy dworzec kolejowy w Niechorzu 1896Budynek pierwszego dworca kolejowego w Niechorzu obecnie Niechorze LatarniaNowy dworzec kolejowy w Niechorzu lata 20 XX w.Dworzec kolejowy Ostseebad Horst wybudowany w 1912 r. widok lata 30. te XX wiekuDworzec w Niechorzu przed II w. św. foto Bazakolejowa.plHORST Seebad budynek dworca kolejowego. Widok od zachodu. Foto Bazakolejowa.plNiechorze panorama lotnicza. Na zdjęciu widoczny dworzec kolejowy i torowiska. Foto. Witold PostrachStacja kolejowa Niechorze lata 30. XX w.Liebelose nieistniejący przystanek Lipia Łuża przy ul Wolskiej w Niechorzu. foto Bazakolejowa.plNiechorze. miejsce po dawnym przystanku kolejowym Libelose foto P. PawłowskiTor kolei wąskotorowej w Niechorzu w kierunku Pogorzelicy foto P. PawłowskiZabytkowy most kolejowo drogowy nad kanałem Liwskie Ujście foto P. PawłowskiDworzec kolejki Niechorze Latarnia autor Robert Gauer panoramaRewal – foto. Robert Gauer Wydawnictwo Kamera. linia kolei wąskotorowej wpisana do rejestru zabytkówwizualizacja zabytkowego dworca kolejowego w Niechorzu po rewitalizacjiwizualizacja zabytkowego dworca kolejowego w Niechorzu po rewitalizacji
Niniejszy serwis używa tzw. ciasteczek (ang. cookies) aby ułatwić użytkownikom przeglądanie zawartości. Informacja z ciasteczek jest przechowywana w Twoje przeglądarce i rozpoznaje Twoje preferencje podczas ponownych odwiedzin. W ten sposób jesteśmy w stanie zrozumieć, które sekcje naszego serwisu są najbardziej potrzebne i interesujące
Obowiązkowe ciasteczka
Obowiązkowe ciasteczka powinny być włączone abyśmy mogli zapisać ustawienia Twojej przeglądarki
Jeśli wyłączysz obowiązkowe ciasteczka nie będziemy mogli zapisać Twoich preferencji. To oznacza, między innymi, że przy ponownym odwiedzeniu naszego serwisu zostaniesz ponownie poproszony o zgodę na włączenie ciasteczek
Dodatkowe ciasteczka
Nasz serwis używa Google Analytics aby zbierać anonimowe informacje takie jak ilość odwiedzin i popularność poszczególnych sekcji strony.
Włączenie ciasteczek pozwala nam poprawiać jakość niniejszego serwisu
Proszę włącz Obowiązkowe ciasteczka abyśmy mogli zapisać Twoje preferencje