Dziś w Urzędzie Gminy Rewal został rozstrzygnięty konkurs ofert na zakup ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Pobierowie. Wybrany został wóz marki Scania P450, który zostanie dostarczony przez firmę Szczęśniak.Samochód wyposażony będzie w zbiornik na wodę o pojemności 6800 litrów oraz na środek pianotwórczy – 700 l. 💪💪💪
Koszt zakupu to prawie 1,1 mln zł, zostanie sfinansowany ze środków MSWiA oraz Gminy Rewal. Dostarczenie wozu planowane jest na początek grudnia więc jest duża szansa, że zobaczymy go na żywo w tegorocznym Konwoju Pomocników Św. Mikołaja 🎅🎅🎅
27 lipca na placu obok Latarni Morskiej w Niechorzu miało miejsce uroczyste podpisanie umowy na budowę ścieżek rowerowych. Z tej okazji mieliśmy przyjemność gościć Marszałka Woj. Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza, Posła na Sejm RP Artura Łąckiego, Starostę Powiatowego Ryszarda Chmielowicza, Za-cę Dyrektora SUM Zenona Kozłowskiego. Ponadto gościliśmy również Burmistrzów Międzyzdrojów, Dziwnowa, Trzebiatowa, a także radnych i sołtysów z Gminy Rewal.
Projekt budowy tras rowerowych Pomorza Zachodniego „Velo
Baltica”, powstał z inicjatywy Zachodniopomorskiego Urzędu Marszałkowskiego. Obecnie
przystąpiono do IV etapu realizacji projektu. Na terenie Gminy Rewal zostaną przeprowadzone następujące
prace:
remont drogi leśnej od Łukęcina w kierunku
Pobierowa o dł. ok. 450m
budowa ścieżki rowerowej pomiędzy
miejscowościami Pobierowo i Pustkowo o dł. ok 900m
budowa ścieżki rowerowej od m. Rewal do
Niechorza o dł. ok 2 km
remont drogi leśnej w okolicach m. Pogorzelica na
dł. ok 50m
wprowadzenie stałej organizacji ruchu całej
długości trasy rowerowej od Pogorzelicy za Pobierowo
Ponadto z ramach tej samej umowy zostaną również wykonane odcinki
„Velo Baltica” w gminach: Międzyzdroje, Dziwnów oraz Trzebiatów. Łącze zostanie wybudowane 7,6 km tras oraz oznakowane
ponad 36 km tras. Projekt będzie finansowany przez Unię Europejską w ramach
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata
2014 – 2020, a także ze środków Województwa Zachodniopomorskiego oraz gmin. Jako
wykonawca robót została wybrana firma ZUBWiT RESKO Sp. z o.o. sp. k.,
Wartość całego projektu wyniesie ok 6 mln zł, a termin zakończenia
całości przewidywany jest na czerwiec 2021. Trzymamy kciuki !
Tytuł projektu:
„Budowa sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego – Trasa Velo Baltica etap IV”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020.
Cel projektu: Promocja regionu poprzez rozwój turystyki rowerowej.
Planowane efekty: Budowa sieci tras rowerowych.
Beneficjent: Województwo Zachodniopomorskie.
Partnerzy: Gmina Rewal, Gmina Międzyzdroje, Gmina Trzebiatów, Gmina Dziwnów.
Wartość całkowita projektu: 6 392 119,77 zł
Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: 3 876 251,47 zł
Dofinansowanie ze Środków Budżetu Państwa: 516 833,52 zł
Dworzec kolejowy w Rewalu był ostatnim przystankiem Rajdu
Militarnego ze Świnoujścia do Rewala., który w niedzielę, 26 lipca 2020 r.
uświetnił 75. rocznicę uruchomienia po wojnie Gryfickiej Kolei Dojazdowej.
W niedzielnym pokazie, zorganizowanym przez Nadmorską Kolej
Wąskotorową przy współpracy z Grupą Rekonstrukcji Historycznej „Nałęcz”
z Trzebiatowa zaprezentowane zostały pojazdy wojskowe z okresu powojennego oraz
stroje polskich żołnierzy z różnych epok historycznych.
W wydarzeniu na rewalskim dworcu uczestniczyła grupa młodych
adeptów dziennikarstwa, przebywająca w Rewalu na obozie „Potęga Prasy”,
zorganizowanym pod patronatem medialnym Angorki , dodatku do tygodnika Angora.
W ramach obozu młodzież bierze udział w warsztatach
radiowych, telewizyjnych i prasowych, prowadzi własną stację radiową, wydaje
gazetę oraz zamieszcza reportaże na You Tube. Niedzielna impreza była zatem
doskonałą okazją dla młodych dziennikarzy do sprawdzenia swoich umiejętności,
nabytych podczas kursów dziennikarskich. Tematem wiodącym wywiadów i reportaży była oczywiście bogata historia
nadmorskiej wąskotorówki .
Plastikowa butelka obrośnięta skorupiakami, fragment rybackiej sieci,
sflaczałe baloniki z tasiemką, zastygła pianka poliuretanowa – każdy śmieć
zebrany na plaży może stać się dziełem sztuki. Najciekawsze śmieciowe „skarby
Bałtyku” pokazuje wystawa towarzysząca akcji Bałtycka Odyseja organizowana
przez i podróżnika Dominika
Dobrowolskiego wraz z bankiem Credit Agricole i spółką EFL.
Bałtycka Odyseja to pierwsza tego
typu akcja edukacyjna w Polsce. Wolontariusze, a także mieszkańcy nadmorskich
miejscowości, pracownicy parków narodowych, harcerze i turyści z całej Polski
wspólnie maszerują po plaży – od Świnoujścia do Piasków na Mierzei Wiślanej.
500-kilometrowa trasa podzielona jest na dziesięć etapów.
Co miesiąc, w wybrany weekend,
uczestnicy akcji przechodzą i sprzątają około 50 kilometrów plaży i sprzątają
ją ze śmieci. W ciągu pięciu miesięcy trwania akcji zebrali już setki worków
śmieci. Nie wszystkie odpady można było zabrać z plaży. Po drodze uczestnicy
znaleźli m.in. kilkanaście wielkich opon od traktora, przysypane piaskiem sieci
rybackie, boje sygnalizacyjne, a nawet skorupy lodówek czy części rybackich
kutrów. Było też sporo mniejszych okazów: dziecięce buciki i klapki dorosłych,
plastikowe łopatki i grabki, a przede wszystkim butelki i puszki. W piasku i
wodzie są też mikroodpady, mikroplastiki, które podobne są do ziaren piasku i
nie sposób już ich usunąć ze środowiska.
– Przeraża mnie ilość tych śmieci na plaży. Każda rzecz ma swoją historię
i kiedyś komuś służyła. A teraz jest dowodem dewastacji, jakiej poddajemy nasz
świat i wiadomością i „prezentem” dla przyszłych pokoleń, że ich los nic nas
nie obchodzi – mówi Dominik Dobrowolski, inicjator Bałtyckiej Odysei.
By przekaz akcji był bardziej
donośny, organizatorzy postanowili wybrać najciekawsze z tych „skarbów Bałtyku”
i pokazać je światu, ich producentom i konsumentom, aby wzięli odpowiedzialność
za swoje śmieci. Zdjęcia wykonał fotografik Dobromił Nosek. Odpady w obiektywie
artysty są intrygujące, pobudzające wyobraźnię i śmiało można pokazywać je w
największych galeriach.
– Zgodnie z zasadą: czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal – więc gdy
zobaczą, to zapłaczą. Chcemy otworzyć ludziom oczy na tę brzydką stronę świata,
w którym żyjemy i zachęcić ich do troski o środowisko na co dzień. Nie trzeba
robić wielkich rzeczy. Na początek wystarczy nie śmiecić, segregować odpady i wyrzucać je do
odpowiednich pojemników – przekonuje Przemysław Przybylski, rzecznik banku
Credit Agricole.
Wystawę można oglądać na placu
przy Latarni Morskiej w Niechorzu, od 27 lipca do 9 sierpnia. Później
przeniesiona zostanie także do innych nadmorskich miejscowości. W ciągu
czterech miesięcy będzie ją mogło zobaczyć co najmniej milion osób.
Organizatorami Bałtyckiej Odysei
są: Dominik Dobrowolski, bank Credit Agricole oraz spółka EFL, a akcja jest
częścią szerszej kampanii edukacyjnej #mniejplastiku.
Na dzisiejszej Sesji, Rada Gminy Rewal udzieliła absolutorium Wójtowi Konstantemu T. Oświęcimskiemu. Podjęta uchwała była poparta pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej. Serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych lat sukcesów i stabilnego rozwoju Gminy Rewal !
W najbliższy weekend, 25-26 lipca 2020 r. Nadmorska Kolej
Wąskotorowa przygotowała dwa wyjątkowe wydarzenia, dla uczczenia 75. rocznicy
uruchomienia Gryfickiej Kolei Dojazdowej na Ziemiach Odzyskanych, które miało
miejsce 22 lipca 1945 r.
Nocne przejazdy
wąskotorowe
W sobotę, 25 lipca uruchomione zostaną po raz pierwszy w tym
sezonie nocne przejazdy wąskotorowe. Tego dnia regularny rozkład jazdy kolejki
poszerzony zostanie o 2 dodatkowe kursy, które umożliwią turystom zobaczenie
trasy oraz okolicznych atrakcji, takich jak latarnia morska, czy ruiny kościoła
w Trzęsaczu w wieczornym i nocnym anturażu.
Uwaga: W sobotę, 25 lipca pasażerowie będą mogli wyjątkowo
skorzystać z 2 kursów powrotnych z Trzęsacza do Gryfic.
Prezentacja pojazdów
militarnych i strojów wojskowych
W niedzielę, 26 lipca zapraszamy na dworzec kolejowy w
Rewalu, w godz. 14:00 – 17:00 na pokaz zabytkowych pojazdów militarnych,
używanych przez Wojsko Polskie po II wojnie światowej. Pojazdy pojawią się na
rewalskim dworcu w ramach rajdu militarnego ze Świnoujścia do Rewala. W
programie imprezy odbędzie się również prezentacja historycznego umundurowania
polskich żołnierzy od epoki napoleońskiej do czasów współczesnych. W
niedzielnym pokazie udział wezmą członkowie Grupy Rekonstrukcji Historycznej
„Nałęcz” z Trzebiatowa. Wstęp na imprezę jest bezpłatny.
Dzięki uprzejmości pana Pawła Kamińskiego, miłośnika historii z
Gryfic, dotarliśmy do ciekawych dokumentów, zawierających wzmianki o początkach
działalności Gryfickiej Kolei Dojazdowej na ziemiach odzyskanych. Teksty
pochodzą ze sprawozdania Bogdana Holzera z 1945 r., znajdującego się obecnie w
Archiwum Państwowym w Szczecinie.
Jak się okazało, już w najbliższą środę, 22 lipca 2020 r.
Nadmorska Kolej Wąskotorowa, a wcześniej Gryficka Kolej Dojazdowa, obchodzić
będzie 75. rocznicę uruchomienia swojej działalności po II wojnie światowej.
Fragmenty teksów pochodzą ze „Sprawozdania z inspekcji przeprowadzonej w obwodzie Zagórze przez inspektora obwodów Holtzera Bogdana i zastępcę inspektora obwodów Almakiewicza Kazimierza w czasie od 20.07.-24.7.1945r.”
W pierwszym fragmencie dokumentu czytamy:
” W czasie inspekcji (w niedzielę dn. 22.7.45 r.) nastąpiło w Zagórzu uroczyste uruchomienie Powiatowej Kolejki Wąskotorowej. Kierownik kolejki ob. Rutkowski zdołał mimo najróżniejszych trudności zabezpieczyć i naprawić potrzebny tabor i maszyny ( tymczasem 2 do użytku), sprowadzając tabor, maszyny i narzędzia nieraz nawet z odległych stron. Gdzie tylko miał dostęp i możliwość techniczną, naprawiał tory, urządzenia stacyjne itd. (Personel składa się dotychczas z 4 Polaków, w tem 1 kobieta), którzy w całej pełni zasługują na miano pionierów. Reszta personelu- czasowo Niemcy.”
Wspomniane w tekście sprawozdania Zagórze to pierwsza po wojnie
polska nazwa Gryfic (niem. Greifenberg).
Jak widać na załączonych zdjęciach z oryginalnym tekstem,
sprawozdanie musiało być sporządzone na niemieckiej maszynie do pisania, która
nie zawierała czcionek w polskimi znakami diakrytycznymi.
W dalszej części sprawozdania opisane jest wydarzenie, które miało
uświetnić uroczystość otwarcia linii
kolei wąskotorowej w powojennej historii, a mianowicie wycieczka mieszkańców
Gryfic do Niechorza. Inspektor Holtzer relacjonuje:
„Pierwszy pociąg wyruszył w niedzielę dn. 22.7.45 r. z wycieczką obywateli polskich z Zagórza do Horzewa (Horst) nad morzem. Po drodze zatrzymano się w Parparcie, wójt ob. Ocholowicz Paweł urządził skromne przyjęcie dla ob. Zagórza, gdzie nastąpiły okolicznościowe przemówienia z racji otwarcie kolejki. Kolejka wyjeżdża na razie do Horzewa, jednak ob. Rutkowski ma zamiar w najbliższym czasie tory uporządkować do Trzebiatowa, co bardzo dodatni wpływ będzie miało na gospodarkę obwodu.”
Horzewo (niem. Horst) to poprzednia nazwa Niechorza, a wspomniany
postój w Parparcie to postój w dzisiejszym Paprotnie (dawna nazwa niemiecka to
Parpart).
W tym miejscu warto
przypomnieć, że na ziemiach odzyskanych, oprócz nielicznych, słowiańsko
brzmiących nazw miejscowości, o wiele powszechniej funkcjonowały niemieckie,
bądź zgermanizowane nazwy administracyjne. Po wojnie, wraz z powstaniem
polskiej administracji, nazwy te były często spolszczane poprzez tworzenie kalk
językowych na zasadzie fonetycznego dopasowania (Horst – Horzewo), często niemającego
nic wspólnego z oryginalnym znaczeniem, od którego pochodziła dana nazwa
miejscowości. W innych przypadkach
tworzone były kalki semantyczne – pochodzące od przetłumaczonego znaczenia oryginalnej
nazwy, np. Zielona Góra- niem. Grünberg.
Morski Oddział Straży Granicznej wznowił rekrutację do
służby. Wszyscy chętni mogą składać dokumenty w najbliższych miejscu
zamieszkania jednostkach Straży Granicznej. W województwie zachodniopomorskim to
Pomorski Dywizjon Straży Granicznej w Świnoujściu, Placówka Straży Granicznej w
Szczecinie i Kołobrzegu oraz Grupa Zamiejscowa w Darłowie.
Szczegółowe informacje oraz wzory dokumentów są na stronie
internetowej w zakładce „Rekrutacja
do służby w MOSG”. O naborze można również porozmawiać telefonicznie,
dzwoniąc pod nr 58 524 24 24.
Przypominamy, że służbę w Straży Granicznej może pełnić
osoba posiadająca wyłącznie obywatelstwo polskie, która w dniu przyjęcia do
służby nie przekroczyła wieku 35 lat. Postępowanie kwalifikacyjne podzielone
jest na dwa etapy. W pierwszym komisja rekrutacyjna sprawdza kompletność dokumentów
złożonych przez kandydata i przeprowadza z nim rozmowę kwalifikacyjną. Kandydat
do służby wysyłany jest również na badanie psychologicznie oraz
psychofizjologiczne, czyli tzw. wariograf.
Drugi etap postępowania kwalifikacyjnego odbywa się w jednym
z ośrodków szkolenia Straży Granicznej. Kandydaci rozwiązują tam testy z wiedzy
ogólnej i wybranego języka obcego, przechodzą egzamin ze sprawności fizycznej i
rozmowę kwalifikacyjną. Po pozytywnym zaliczeniu kandydaci wysyłani są na
komisję lekarską, która ustala ich zdolność do służby.
Osoby chętne do pracy w Straży Granicznej mogą spróbować
swoich sił w wielu dziedzinach, między innymi jako eksperci do spraw fałszerstw
dokumentów, specjaliści do spraw migracji, członkowie załóg jednostek
pływających czy przewodnicy psów służbowych. Służba w Straży Granicznej to
również możliwość współpracy międzynarodowej, tak jak to się dzieje w przypadku
Wspólnej Polsko – Niemieckiej Placówki w Pomellen koło Szczecina, gdzie służbę
pełnią polscy strażnicy graniczni i niemieccy policjanci. To także szansa na
udział w misjach zagranicznych np. w Macedonii, Grecji czy Włoszech, dokąd
regularnie jeżdżą funkcjonariusze polskiej Straży Granicznej.
To już ostatnia Nadmorska Bieganina w tym cyklu. Dziś biegaliśmy, hałasowaliśmy i budziliśmy Niechorze 🙂 Udało się wspaniale !!! Dziękujemy turystom – sportowcom za udział i wspólną zabawę 🙂 Następna edycja naszej Nadmorskiej Bieganiny już w sierpniu !!!