Pirs z okresu Zimnej Wojny w Niechorzu

W marcu 2023 r. rozpoczął się remont niechorskiego mola. Prace przebiegają zgodnie z podpisaną 6 października 2022r. umową, zawartą pomiędzy Wójtem Gminy Rewal Konstantym Tomaszem Oświęcimskim a wykonawcą inwestycji tj. szczecińską firmą – Przedsiębiorstwo Usług Hydrotechnicznych RUSIECKI Adam Rusiecki Sp. z o.o.

Zadanie pod nazwą „Remont pirsu w Niechorzu wraz ze zmianą sposobu użytkowania z funkcji przeładunkowej na spacerowo-turystyczną” jest długo oczekiwaną przez turystów i mieszkańców inwestycją związaną z udostępnieniem zamkniętego od kilku lat traktu spacerowego, niewątpliwej atrakcji Wybrzeża Rewalskiego.

Wartość inwestycji, przygotowywanej do realizacji od 2019 roku, to 3.103.771,30 złotych.

Wykonawca prac, zgodnie z podpisaną umową, ma czas na ich realizację do lipca 2023r. Zadanie to jak każde prace hydrotechniczne wiąże się z trudnymi do przewidzenia okolicznościami. Zasadniczą rolę odgrywa surowa i zmienna pogoda. Zagadką dla wykonawcy jest również stan podwodnej, niewidocznej części żelbetowego pomostu.

Projekt remontu pirsu obejmuje naprawę podpór pomostu, rewitalizację ścian bocznych spodu i nawierzchni, remont polerów, wymianę drabinek wejściowych. Na wyremontowanym pirsie zamontowane zostaną balustrady, ławki, oświetlenie oraz stanowisko ratownicze i światło nawigacyjne.

W oczekiwaniu na zakończenie inwestycji warto sięgnąć do ciekawej i objętej tajemnicą wojskową, historii pirsu przeładunkowego w Niechorzu. Z racji swojej atrakcyjności budowla przez lata potocznie była nazywana dużym molem. A to z tego względu, że do niedawna, tuż obok funkcjonowały jeszcze dwie pirso ostrogi – betonowe pirsy, z których korzystali rybacy.

Powstały one w drugiej połowie lat 60-tych XX w. Co ciekawe nie różniły się one od siebie i były to trzy identyczne masywne budowle zwane w nomenklaturze technicznej pirso ostrogami. Do każdego pomostu były przyporządkowane dwie łodzie rybackie.Te trzy pirsy zachowały się w pamięci najstarszych niechorzan i na starych fotografiach.

Historia pirsu przeładunkowego w Niechorzu wiąże się ściśle z okresem tzw. Zimnej Wojny czyli trwającym w latach 1947–1991 stanem napięcia oraz rywalizacji ideologicznej, politycznej, wojskowej, gospodarczej pomiędzy blokiem wschodnim, czyli ZSRR i jego państwami satelickimi skupionymi od 1955 roku w Układzie Warszawskim i państwami pozaeuropejskimi sprzymierzonymi z ZSRR, a blokiem zachodnim, czyli państwami niekomunistycznymi skupionymi od 1949 roku w NATO pod przywództwem Stanów Zjednoczonych . Zimnej wojnie towarzyszył wyścig zbrojeń obu bloków militarnych. Konflikt został rozpoczęty polityką ZSRR dążącego do rozszerzania zasięgu ekspansji terytorialnej i swojej strefy dominialnej oraz narzuceniem siłą ustroju komunistycznego krajom Europy Środkowo -Wschodniej.

Uderzenie nuklearne na północno-zachodnią część Republiki Federalnej Niemiec oraz desant spadochronowy i morski na duńskim i norweskim wybrzeżu przewidywały tajne plany Ludowego Wojska Polskiego, przygotowane na wypadek wybuchu III wojny światowej.

W planach opracowanych w latach 1961-1963 ważne miejsce zajmował desant na wybrzeże duńskie. Do tego zadania wydzielono 7. Dywizję Desantową („niebieskie berety”) oraz 6. Dywizję Powietrzno-Desantową („czerwone berety”). Jednostki te przygotowywano do powietrzno-morskiego desantu operacyjnego na duńskie wyspy leżące między cieśninami Wielki Bełt i Öresund (m.in. na Zelandię).

Polskie dywizje miały być wspierane przez flotę bałtycką, radzieckie jednostki powietrzno – desantowe i piechoty morskiej oraz pułk desantowy Narodowej Armii Ludowej NRD. W polskich stoczniach w latach 1962-1973 zbudowano aż 23 okręty tworzące 2. Brygadę Okrętów Desantowych, stacjonującą w Świnoujściu. Planowano także uzupełnienie sił desantowych statkami zmobilizowanymi z żeglugi cywilnej. Po opanowaniu Zelandii siły desantowe mogły być użyte do przeprowadzenia desantu w południowej Norwegii, w rejonie Oslo.

I właśnie tu, na dziejową arenę wkracza niewielka nadmorska osada Niechorze. Wojskowi planiści zakładają budowę pirsu przeładunkowego na potrzeby ewentualnych operacji morskich związanych z wyżej opisanymi planami. W przypadku zniszczenia lub zablokowania większych portów, gdzie można by dokonywać załadunku wojsk i sprzętu na okręty desantowe, Niechorze miało pełnić zapasowego punktu bazowania i zabezpieczenia planowanych operacji. Nowe światło na historię pirsu w Niechorzu, rzuciły oryginalne projekty oraz książki budowy, znajdujące się w Archiwum Gminy Rewal.

Przygotowania ruszyły na początku lat 70-tych XX. W listopadzie 1972 roku w Biurze Projektów Budownictwa Morskiego (PROJMORS Szczecin) powstaje dokumentacja projektowo kosztorysowa. Treścią opracowania, w ramach części jawnej, jest budowa pomostu przeładunkowego w Niechorzu pod nazwą „przeładownia Niechorze”. Jego autorem jest zespół inżynierów: Projektant inż. Zygmunt Muzioł, kierownik pracowni mgr inż. Ryszard Rayski, główny projektant mgr inż. Jerzy Janiszewski oraz główny inżynier zespołu prac portów mgr inż. Z. Walczyna. Formalnie inwestorem jest Szczeciński Urząd Morski – Wydział Techniczno-Inwestycyjny.

Opracowanie zakłada budowę drogi dojazdowej przez plażę, przebudowę istniejącej pirso ostrogi na pomost dojazdowy, oraz budowę nowej części – pomostu przeładunkowego. W dalszej kolejności miały powstać dwie dalby cumowniczo odbojowe zaopatrzone w światła nawigacyjne. Formalnie budowa pomostu przeładunkowego w Niechorzu ruszyła wraz z wydaniem dziennika budowy tj. 5 czerwca 1973 r. Co ciekawe była ona opatrzona klauzulą Inwestycja Specjalna – niewymagająca pozwolenia. Pierwszym kierownikiem budowy został Eugeniusz Boruta a kolejnymi w ramach przedłużających się prac inż. Andrzej Wysokiński oraz technik Józef Somm. Oficjalnie budowę zakończył 10 sierpnia 1979 r. mgr inż. Stanisław Paprocki.

Cała konstrukcja pomostu od opaski brzegowej – część lądowa i morska wynosiła 163 metry przy czym ok. 70 metrów liczyła dawna konstrukcja pirso ostrogi, którą przebudowano. Na końcu pomostu zbudowano wyniesioną ponad powierzchnię wody pochylnię zjazdową o długości ok. 20 metrów. Jej koniec wieńczył odbój czołowy zbudowany z 20 opon od samochodu Star 25 w postaci dwóch walców ułożonych w słup jeden nad drugim. Taka konstrukcja pomostu umożliwiała bezpieczne przybicie do niego okrętu desantowego. Wówczas to klapa okrętu kładła się na ostatniej poziomej części pomostu przeładunkowego.

Aby gąsienicowe pojazdy pancerne mogły bez problemów wjechać na rampę okrętu, ostatni pochylony ku wodzie fragment pomostu, posiadał dwa pasy zjazdowe wyłożone kostką z klocków sosnowych o wymiarach ok. 20 x 20 cm i 30 cm długości, zatopionych w kratownicach najazdowych, które tworzyły powierzchnię antypoślizgową. Dawały też bezpieczny dystans aby nie zniszczyć tafli betonu na powierzchni pomostu.

Aby okręt lub mniejsze jednostki pomocnicze mogły zacumować, pomost był wyposażony w pachoły cumownicze ( polery ) – 4 pachoły ZL 22,5 i 12 pachołów ZL 15 umieszczonych symetrycznie po obu stronach pomostu. Bezpieczeństwo pieszych zapewniały barierki w postaci słupków stalowych łączonych łańcuchami na dwóch poziomach. Co ważne, słupki były łatwo demontowalne, wpuszczane w specjalnie przygotowane czopy w krenelażu otaczającym brzegi pomostu. Dawało to możliwość dowolnej konfiguracji w przypadku dobijania różnych jednostek pływających do pomostu przeładunkowego.

Budowa niechorskiego pomostu przeładunkowego trwała łącznie sześć lat i była podzielona na etapy. Wiązało się to z trudnościami jakie napotykali budowniczowie. Dzienniki budowy są pełne informacji nt. dni sztormowych i niesprzyjającej pogody utrudniającej prace. W użyciu był również kafar parowy średni z młotem Delmag 12, który niestety często gasł przy nadmiernej fali. Wymagał również dużo wody do zasilania kotła parowego. Aby ją uzupełniać był odholowywany do portu w Dziwnowie.

Odkryty przez autora w 2021 roku, po silnym sztormie napis ST 74 uwieczniony na mokrym jeszcze betonie, potwierdza, że pierwszą część pomostu wraz z drogą dojazdową wykonano w 1974 r. Jedna z historycznych już widokówek udostępniona na portalu Foto Polska pokazuje pomost w Niechorzu, ale bez pochylni zjazdowej i dalb cumowniczo odbojowych. Zapisy w dzienniku budowy informują, że montaż dalby nr 1. zakończono 30 maja 1978r. A dalby nr 2. – 1 czerwca 1979 r. Po czym oficjalnie 10 sierpnia 1979 r. zakończono całą inwestycję. Mimo, że inwestorem prac był Urząd Morski w Szczecinie, to Marynarka Wojenna pozostawała użytkownikiem obiektu aż do 1999 roku, kiedy to poinformowała oficjalnym pismem, że nie przewiduje aby w przyszłości wykorzystywać pomost przeładunkowy w Niechorzu.

Wg przekazów, żaden okręt desantowy w ramach prowadzonych ćwiczeń, nigdy nie dobił do niechorskiego pirsu. Przez wiele lat pełnił rolę miejscowej atrakcji turystycznej i był traktowany jako taras spacerowy – molo. W czasie jednej z surowych zim, lód, śnieg i sztormy spowodowały zniszczenie większości słupków barierek ochronnych, które w porę nie zdemontowane, po prostu zostały ścięte pod naporem lodowych mas. Pomost przez wiele lat służył też śmiałkom, którzy skakali z niego do wody, wędkarzom i przede wszystkim spacerowiczom. To także ulubione miejsce do wykonywania nastrojowych fotografii, które spoczywają w albumach większości turystów odwiedzających Gminę Rewal.

Ze względów bezpieczeństwa żeglugi i kąpiących się, po jakimś czasie zdemontowano dwie dalby cumowniczo odbojowe. Niszczejący pomost wielokrotnie był też naprawiany i czasowo wyłączany z użytkowania. Należy wspomnieć, że nadmorski klimat, sztormy oraz wszechobecna wilgoć i sól, skutecznie obchodziły się z nowo montowanymi estetycznymi ławkami, balustradami czy lampami solarnymi.

Kilka lat temu Urząd Morski w Szczecinie oficjalnie przekazał pomost przeładunkowy dla Gminy Rewal. Po długo oczekiwanym okresie przygotowania, rozpoczął się właśnie remont budowli o militarnym rodowodzie. Umożliwi to ostateczną zmianę funkcji na spacerowo wypoczynkową. I choć pirs w Niechorzu zawsze był wielką atrakcją dla licznie odwiedzających miejscowość turystów, warto czasem wspomnieć o jego wojskowej przeszłości. Oby nigdy nie wróciła…

Opracowanie Paweł Pawłowski

zdjęcia : zbiory własne, portal Fotopolska.eu , Robert Gauer

W długi weekend majowy rusza kolejka

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wielkimi krokami zbliża się nowy sezon przewozowy Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej, a co się z tym wiąże, coraz częściej pojawiają się pytania, związane z korzystaniem z usług rewalskiej kolejki. Wychodząc na przeciw zapotrzebowaniu na aktualne informacje Nadmorska Kolej Wąskotorowa stworzyła listę 10 najczęściej zadawanych pytań oraz odpowiedzi, które powinny w znacznym stopniu ułatwić korzystanie z usług przyszłym pasażerom.

  1. Kiedy będzie można skorzystać z przejazdów kolejką?

Nowy sezon przewozowy rozpoczyna się w długi weekend majowy, tj. w sobotę, 29 kwietnia 2023 r. i od tego momentu kolejka jeździć będzie codziennie. Oznacza to, że pociągi kursować będą regularnie, według rozkładu jazdy aż do niedzieli,1 października 2023 r. Po zakończeniu sezonu przewozowego pociągi kursować będą już tylko w trybie posezonowym, o czym na bieżąco będziemy Państwa informować na naszej stronie internetowej.

  1. Czy trzeba lub można zarezerwować miejsce w pociągu?

Nadmorska Kolej Wąskotorowa nie oferuje usługi rezerwacji miejsc w pociągach. Jednakże, w przypadku grup zorganizowanych, pow. 20 osób należy zgłosić przejazd telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na 3- 4 dni robocze przed datą podróży. W takim przypadku w treści wiadomości należy podać ilości podróżujących osób, stacji i godziny rozpoczęcia podróży oraz stacji i godziny powrotu. Takie informacje ułatwią pracownikom kolejki ustalić skład pociągu oraz kierować ruchem zorganizowanych grup wycieczkowych.

  1. Czy rozkład jazdy na stronie internetowej jest aktualny?

Tak, zarówno rozkład jazdy pociągów, jak i  wszystkie inne informacje, zamieszczone na naszej oficjalnej stronie internetowej www.kolej.rewal.pl są aktualizowane na bieżąco.

Uwaga: Oprócz oficjalnej strony internetowej www.kolej.rewal.pl, zaprojektowanej w charakterystycznej, czerwono- bordowej szacie graficznej, funkcjonują również inne strony i portale, które zamieszczają informacje o Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej. Niestety, nie zawsze informacje, podawane na innych stronach internetowych są na bieżąco aktualizowane, za co Nadmorska Kolej Wąskotorowa nie ponosi odpowiedzialności.

  1. Czy podróż można przerwać, np. na zwiedzanie i potem dalej kontynuować przejazd na tym samym bilecie?

Tak. Wsiadając na jednej ze stacji możemy wysiąść na dowolnej stacji, zwiedzić okolicę, a potem kontynuować podróż w tym samym kierunku, bez obowiązku kupowania kolejnego biletu. Bilet jest ważny tylko w dniu zakupu.

  1. Czy można kupić tańszy bilet, np. na przejazd pomiędzy tylko jedną lub dwiema stacjami, a nie na całą trasę?

Nie, ponieważ cena biletu jest stała i obejmuje przejazd na pełnej trasie, niezależnie od ilości przejechanych stacji. Dlatego przed zakupem biletu warto wcześniej zaplanować sobie trasę zwiedzania i dopasować ją do rozkładu jazdy pociągów.

W przypadku trasy dłuższej, Gryfice – Pogorzelica, pełna trasa w jedną stronę obejmuje 14 przystanków. Bilet tam i z powrotem obejmuje podróż na trasie 28 przystanków.

W przypadku trasy krótszej, Trzęsacz- Pogorzelica, pełna trasa obejmuje 6 przystanków (bilet w jedną stronę) oraz 12 przystanków (bilet tam i z powrotem).

  1. Czy można przewozić wózek i czy taka usługa jest dodatkowo płatna?

Wózki można przewozić w specjalnym wagonie do przewożenia wózków i rowerów. Przewóz wózków jest bezpłatny.

  1. Czy wózek można przewozić w wagonie osobowym?

Tak. W przypadku osób niepełnosprawnych oraz małych dzieci, śpiących w wózku można przewozić wózek w wagonie osobowym. W takim przypadku należy skontaktować się z kierownikiem pociągu lub konduktorem, który wskaże odpowiednie miejsce do transportu osoby w wózku.

  1. Czy są zniżki dla dzieci?

Tak, zniżki dla dzieci zawarte są w biletach rodzinnych.

  1. Gdzie można kupić bilet?

Bilet można kupić u konduktora, po wejściu do pociągu, bez uiszczania dodatkowej opłaty. Sprzedaż odbywa się za pomocą karty płatniczej lub gotówką. W miesiącach wakacyjnych bilety można nabyć również w kasach dworcowych w Trzęsaczu, Rewalu i Pogorzelicy. Uwaga: bilety nie są sprzedawane na peronach.

  1. Jak kursują pociągi do Gryfic?

Pociąg codziennie wyjeżdża z Gryfic o godz. 8:40. Jest to jedyny kurs nad morze w ciągu dnia. Podobnie jest z powrotem do Gryfic – jest tylko jeden kurs powrotny – o godz. 17:45 z Pogorzelicy. Tym kursem pociąg wraca do zajezdni w Gryficach.

 

Pamiętajmy o ogrodach czyli o zabytkach w Muzeum Rybołówstwa Morskiego w Niechorzu

Muzeum Rybołówstwa Morskiego w Niechorzu zaprasza we wtorek 18 kwietnia 2023r. o godz. 18.00 na spotkanie z okazji Międzynarodowego dnia ochrony zabytków pt. Pamiętajmy o ogrodach czyli Niechorze na dawnej fotografii. 

Podczas moderowanej dyskusji z mieszkańcami Niechorza i miłośnikami regionu, którą poprowadzi historyk i muzealnik Paweł Pawłowski, zostaną zaprezentowane stare fotografie dokumentujące przeszłość dawnej osady rybackiej. Przez lata zmieniał się jej charakter. Od rolniczo rybackiej  po znane, pełne atrakcji nadmorskie wczasowisko.

Zgromadzone przez autora historyczne, czarno białe zdjęcia oddają ducha czasu. Nie zakłamują historii, będąc jej wiernym odbiciem, w czasach kiedy nie istniał Photoshop… Plonem prowadzonych od blisko 15 lat badań regionalnych, będzie cykl publikacji tematycznych, których idee powstania inspiruje i wspiera Wójt Gminy Rewal. W czasie spotkania w niechorskim muzeum, zostaną również poruszone kwestie ochrony zabytków w tym ważnych dla Niechorza – latarni morskiej oraz dworca kolei wąskotorowej.

Zapraszamy na spotkanie 18 kwietnia na godz. 18.00 do niechorskiego Muzeum, wszystkich ciekawych świata, który znamy tylko ze starych fotografii… Pamiętajmy o ogrodach !

Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków obchodzony jest 18 kwietnia, święto zostało ustanowione w 1983 r. przez Międzynarodową Radę Ochrony Zabytków (ICOMOS). Tego dnia prezentowane są zabytki o wyjątkowym znaczeniu dla lokalnych społeczności, ale i dla całych narodów.

18 kwietnia to także święto wszystkich osób, które wkładają wiele wysiłku w ratowanie zabytków i opiekę nad nimi – konserwatorów, historyków sztuki i architektury, urbanistów, archeologów i przedstawicieli innych zawodów, pracujących na rzecz ochrony zabytków, a także wszystkich odpowiedzialnych właścicieli, opiekunów i zarządców obiektów zabytkowych.

Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków to wyjątkowa okazja do dyskusji na temat zarządzania dziedzictwem kulturowym, oraz przybliżania lokalnym społecznościom problemów jego ochrony. Organizowane przez Narodowy Instytut Dziedzictwa doroczne obchody MDOZ to spotkania i debaty w kręgu osób zaangażowanych w prace na rzecz zachowania dla przyszłych pokoleń narodowego dziedzictwa kulturowego. Podczas ceremonii osoby w sposób szczególnie zasłużone ochronie i opiece nad zabytkami otrzymują odznaczenia państwowe.

Zachodniopomorski Samorząd Przewodników Turystycznych  PTTK obradował w Niechorzu

Dobrze poinformowany i wyedukowany przewodnik to najlepszy ambasador regionu. Spotkanie Zachodniopomorskiego Samorządu Przewodników Turystycznych PTTK odbyło się w sobotę 1 kwietnia 2023 r. w niechorskim muzeum. Na spotkanie przyjechali m.in. prezesi Kół i Klubów Przewodnickich PTTK z Kołobrzegu, Międzyzdrojów, Stargardu i Koszalina. Dobrą i merytoryczną atmosferę w celu zapoznania z najnowszą ofertą muzealną, stworzyła dyrekcja i muzealny zespół, w którym od samego początku istnienia placówki tj. od 1994 roku jest Pani Grażyna Sędłak.

Zebranie rozpoczął i prowadził Kol. Adam Jakubowski, przewodniczący tegoż gremium. W części merytorycznej dyskutowano nad realizacją planu pracy, koniecznością zakupu reprezentacyjnej odzieży przewodnickiej oraz rozwiązywano bieżące problemy nurtujące przewodników PTTK.

O nowych inwestycjach w obszarze turystyki i dziedzictwa kulturowego w Gminie Rewal, informowała nas dyrektor Muzeum Rybołówstwa Morskiego w Niechorzu Pani Dominika Winiarska – Chodziutko oraz Pan Paweł Pawłowski pełnomocnik Wójta Gminy Rewal ds. dziedzictwa kulturowego.

W samym Niechorzu prowadzone są równolegle prace przy budowie rybackiego parku etnograficznego, renowacji wieży latarni morskiej, pirsie załadunkowym, który za chwilę zmieni swoją funkcję na spacerowo-wypoczynkową. Także niedługo ruszy rewitalizacja zabytkowego dworca kolei wąskotorowej. 

Po oprowadzeniu po salach muzealnych, odbyło się szkolenie w terenie, podczas którego przewodnicy zapoznali się z przebiegiem szlaków turystycznych wiodących przez Niechorze i Gminę Rewal. Odwiedzono m.in. pomosty wędkarskie nad jeziorem Liwia Łuża, mosty na Liwskim Ujściu oraz wrota przeciwsztormowe, które właśnie dzisiaj w pełni zaprezentowały swoją funkcjonalność i zdolności ochrony niżej położonych terenów podczas tzw. cofki.

Podczas bardzo intensywnego marszu pomimo surowych warunków atmosferycznych, przewodnicy odwiedzili również pirs rybacki w Niechorzu, oraz park i jeden z najładniejszych zakątków Niechorza ul. Krakowską, która do lat 80 -tych XX w. była deptakiem. Obejrzano również postępy prac konserwatorskich na latarni morskiej i przy budowie parku etnograficznego. Ostatnim punktem szkolenia było zapoznanie się z najnowszymi atrakcjami Trzęsacza, najbardziej historycznej miejscowości Gminy Rewal z największą ilością zabytków rejestrowych.

Muzeum historii Trzęsacza oraz romantyczna ruina kościoła na klifie – pomnik odwiecznej walki człowieka z siłami natury były punktem kulminacyjnym spotkania samorządu przewodnickiego, który z uznaniem odniósł się do szerokiej perspektywy inwestycji około turystycznych.

Warto nadmienić, że już za dwa tygodnie rusza z pobliskiego Trzebiatowa Guide Tour, czyli turystyczna wizytówka wybrzeża  ogólnopolskie spotkanie szkoleniowe dla przewodników turystycznych, którego idea narodziła się w Muzeum Rybołówstwa Morskiego w Niechorzu w 2004 roku.  

„Mały Konkurs Recytatorski”

27 marca 2023 roku w Sali Wystawienniczej w Rewalu, odbył się „Mały Konkurs Recytatorski”.
W gminnych eliminacjach, udział wzięli uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z Niechorza, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z Rewala oraz Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Jana Pawła II Szkoła Podstawowa z Pobierowa.
Uczestnicy Konkursu wystąpili w trzech kategoriach wiekowych:
-uczniowie klasy I-III
-uczniowie klasy IV-VI
– uczniowie klasy VII-VIII
Łącznie w tegorocznym Małym Konkursie Recytatorskim udział wzięło 38 uczestników.
Dla przewodniczącej komisji konkursowej Pani Wioletty Mackiewicz-Pietrasik oraz członków komisji Pani Beaty Sipiak i Pani Renaty Teresy Korek, nie lada wyzwaniem było podjęcie i wyłonienie zwycięzców tegorocznego konkursu. Prezentacje komisja konkursowa oceniała biorąc pod uwagę dobór repertuaru, interpretację utworu, kulturę słowa oraz ogólny wyraz artystyczny.
W kategorii I – dzieci klas I-III nagrodzono:
I miejsce zajęła Julia Michalonek, z repertuarem Juliana Tuwima „Spóźniony słowik” oraz Jana Brzechwy „Kwoka”
II miejsce zajął Leon Pawluk Vel Mikołajczuk, z repertuarem Małgorzaty Strzałkowskiej „Wypracowanie” oraz „Koledzy”
III miejsce zajęła Aniela Piaścik, z repertuarem Marii Konopnickiej „Nasze kwiaty” oraz Juliana Tuwima „Okulary”
wyróżnienia : Milla Yilmaz, Piotr Lefik, Amanda Kwiecińska, Marika Dąbrowska, Kaja Sapyłło, Aleksandra Skoczeń, Igor Kołodziński, Zuzanna Ćwirko-Godycka
W kategorii II – dzieci klas IV-VI nagrodzono:
– I miejsce zajęła Aleksandra Lewicka, z repertuarem Hanny Niewiadomskiej „Ploteczki” oraz C. S. Lewisa „Opowieści z Narnii”
– II miejsce zajęła Stefania Pasiecznik, z repertuarem Majki Jeżowskiej i Jacka Skubikowskiego „Marzenia się spełniają” oraz Ireneusza Dańko „Policja spełni marzenie chorego chłopca”
– III miejsce zajęła Alicja Kusztelak, z repertuarem Wisławy Szymborskiej „Cień” oraz Miguela de Cervantesa y Saavedra „Don Kichot z La Manczy”
wyróżnienia: Iga Błądzińska, Natalia Mickiewicz, Oliwia Surowiecka, Joanna Sianoszek, Maciej Widz
W kategorii III – dzieci z klas VII-VIII
– I miejsce zajęła Maja Marcinkowska, z repertuarem Carlosa Ruiza Zafona „Cień wiatru” oraz Adama Mickiewicza „Pan Tadeusz”
– II miejsce zajęła Maria Faedda, z repertuarem Wisławy Szymborskiej „Miłość szczęśliwa” oraz Paulo Coelho „Być jak płynąca rzeka”
– III miejsce zajęły Laura Robakowska, z repertuarem Juliusza Słowackiego „Rozmowa z piramidami” oraz Bolesława Prusa „Lalka” i Lena Brodzińska z repertuarem Deili Owens „Gdzie śpiewają raki” oraz Andrzeja Waligórskiego „Biuro beznadziejnych spraw”
Wszystkim uczestnikom bardzo dziękujemy za udział w konkursie. Zwycięzcom składamy gratulacje i życzymy powodzenia podczas eliminacji powiatowych, podczas których będą reprezentowali naszą gminę. Powodzenia!!!
Eliminacje powiatowe odbędą sie 15 kwietnia 2023 r. w Gryfickim Domu Kultury.

Rewalskie Piekło Północy

Rewalskie Piekło Północy już za nami.
Jak w ubiegłych latach impreza wyszła znakomicie!
Wielkie brawa i podziękowania dla RSC Bałtyk Rewal
💪🏆🚴‍♂️
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z tego wydarzenia!

Nietypowy skład kolejki…

Bardzo nietypowy skład pociągu można było zaobserwować w poniedziałek, 21 marca 2023 r. na trasie Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej z Gryfic do Pogorzelicy. W próbie ruchowej z pełnym obciążeniem wzięły udział 2 lokomotywy spalinowe Lxd2, wagon motorowy Mbxd2 oraz 3 rumuńskie wagony osobowe. Próbie ruchowej z pełnym obciążeniem 125 ton poddana została lokomotywa spalinowa Lxd2 nr 478, w której w styczniu br. zamontowany został 12-cylindrowy silnik Wola Henschel po generalnym remoncie.

– Proces wdrażania silnika do normalnej eksploatacji musi przebiegać stopniowo, zgodnie z zaleceniami serwisanta. – mówi Rafał Hamulczuk – mistrz warsztatu mechanicznego NKW.- Do tej pory lokomotywa jeździła bez obciążenia, bo silnik był na dotarciu. Teraz nadszedł czas na kolejną próbę ruchową, tym razem z dołączonymi wagonami i dodatkowym obciążeniem. W poniedziałek, podczas jazdy testowej sprawdzaliśmy, czy silnik pracuje prawidłowo oraz kontrolowaliśmy ciśnienie oleju i wody – dodaje szef obsługi technicznej.

Poniedziałkowe testy nowej jednostki napędowej zakończyły się pozytywnie i lokomotywa jest gotowa do użytku. Przypomnijmy, że w grudniu 2022 r. zakupione zostały 2 wysokoprężne jednostki napędowe Henschel Wola po generalnym remoncie. Drugi silnik zostanie zamontowany w lokomotywie o nr 473 (rok prod. 1983), jeszcze jesienią tego roku. Wymiana silnika w drugiej lokomotywie będzie jednak o wiele bardziej skomplikowana, ze względu na fakt, że poprzednia jednostka, 6-cylindrowy Maybach, łoże silnika oraz układ napędowy nie jest kompatybilny z nową jednostką napędową.

Mamy jednak nadzieję, że pracownicy Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej po raz kolejny poradzą sobie z trudnościami technicznymi i od przyszłego sezonu obydwie lokomotywy będą bezawaryjnie kursować, ku uciesze turystów.

Obchody Dnia Osadnika 2023

Serdecznie zapraszamy we wtorek 28 marca 2023 r. na godz. 17.00 do Muzeum Rybołówstwa Morskiego w Niechorzu na obchody Dnia Osadnika. Tegoroczne wydarzenie obejmuje prelekcję historyczną Pawła Pawłowskiego pt. Początek na nowej ziemi  oraz wykład Grzegorza Burczy autora książek „Gryfickie fenomeny” i „Historia ziemi gryfickiej po polsku pisana” pt. Historia Wybrzeża Gryfickiego

Budowa dworca kolei wąskotorowej w Niechorzu, Gmina Rewal oraz remont zabytkowego parowozu Px48

Po długim oczekiwaniu Gmina Rewal ogłosiła przetarg na budowę dworca kolejki wąskotorowej w Niechorzu i remont zabytkowego parowozu Px48 z dofinansowaniem w wysokości 7 470 000zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych w formule zaprojektuj i wybuduj z terminem wykonania 24 miesięcy od podpisania umowy,czyli maj/czerwiec 2025.Na zdjęciach również stan obecny parowozu i dworca w Niechorzu,który już niebawem przejdzie do historii.

Budowa dworca kolei wąskotorowej w Niechorzu, Gmina Rewal oraz remont zabytkowego parowozu Px48

 

Skip to content