PRZETARG odbędzie się 04 października 2024 roku o godz. 1200 w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy w Rewalu przy ulicy Mickiewicza 19.
Umowa na zejścia plażowe podpisana
W dniu 25 lipca Wójt Gminy Rewal Konstanty Tomasz Oświęcimski wraz z Panią Skarbnik Beatą Żołą podpisali umowę z Wykonawcą – PHU „HYDROBUD” Adam Dzik Sp. z o. o. na „Wykonanie infrastruktury turystycznej zwiększającej dostępność do plaż w Gminie Rewal”. W ramach tego zadania zostaną wykonane 3 zejścia na plaże: w Pobierowie przy ul. Mickiewicza, w Rewalu przy ul. Klifowej i w Pogorzelicy przy ul. Bursztynowej oraz zjazd techniczny przy ul. Ciechanowskiej w Pobierowie. Wartość inwestycji wynosi 10.399.000,00 zł, w tym 8,5 mln to dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych, z terminem wykonania 24 miesiące. Już we wrześniu Wykonawca rozpocznie prace na zjeździe przy ul. Ciechanowskiej w Pobierowie i na zejściu przy ul. Klifowej w Rewalu.
Ta niezwykle ważna inwestycja zapewni bezpieczeństwo, zwiększy przepustowość komunikacyjną oraz wpłynie na atrakcyjność turystyczną Gminy Rewal.
Rewal Jazz Festiwal „Morze Jazzu” 2024
Rewal Jazz Festiwal „Morze Jazzu” 2024 rozpoczął się w wielkim stylu za sprawą Michała Barańskiego, jednego z najlepszych kontrabasistów w Polsce, który wystąpił w czterech unikalnych składach: MaBaSo Trio, Kuba Więcek Trio, Shachar Elnatan Trio oraz w towarzystwie znakomitej solistki jazzowej, Agi Zaryan. Pierwszym punktem festiwalu było MaBaSo Trio, stworzone przez Bernard Maselę, który od lat zachwyca wirtuozerią na wibrafonie. Michał Barański- bas, Bernard Masela- cymbały, Daniel Soltis- perkusja, fenomenalni muzycy od pierwszych dźwięków wprowadzili energetyczną mieszanką elektrycznego jazzu, z wpływami muzyki R&B, soul czy funk w doskonały nastrój publiczność festiwalu. Następnie na scenie pojawiło się Kuba Więcek Trio, które wciągnęło publiczność w wir dźwięków gdzie lider, grając na saksofonie altowym z niesamowitą charyzmą i kunsztem wydobywał zupełnie nową jakość i atrakcyjną melodykę instrumentu. Kuba Więcek, wraz z Michałem Barańskim (kontrabas) i Łukaszem Żytą (perkusja), wykonali dynamiczny i niejednoznaczny kawał dobrej muzyki, pokazując, jak kreatywnie młode pokolenie jazzmanów wzbogaca tę tradycyjną formę muzyczną. Równie inspirująco i wciągająco, prawdziwie i naturalnie zagrało Shachar Elnatan Trio. Shachar Elnatan gitarzysta, multiinstrumentalista, kompozytor, solista na scenie Rewal Jazz Festiwalu dostarczył publiczność grą na gitarze i unikalnym głosem wraz z Michałem Barańskim na kontrabasie i Łukaszem Żyta na perkusji niezapomnianych emocji tworząc wyjątkową atmosferę festiwalu. Punktem kulminacyjnym pierwszego dnia był koncert Agi Zaryan, która reinterpretowała polskie evergreeny w wyjątkowy sposób. Dzięki nowym aranżacjom wybitnego pianisty i kompozytora – Michała Tokaja, słuchacze mieli okazję poznać je na nowo, w zupełnie innym wydaniu i niepowtarzalnym brzmieniu. Jej występ, wzbogacony towarzystwem znakomitych muzyków, dostarczył emocji zarówno fanom jazzowej wokalistyki, jak i miłośnikom pięknej, polskiej muzyki rozrywkowej. Muzycy na nowo zinterpretowali piosenkę z repertuaru Maanamu – „Kocham Cię, kochanie moje”, „Ale w koło jest wesoło” z repertuaru zespołu Perfect „La valse du mal” Kaliny Jędrusik do słów Wojciecha Młynarskiego i muzyki Jerzego Dudusia Matuszkiewicza. Pojawiło się wiele więcej śpiewanych przez Agę zaskakujących niespodzianek jak piosenka „Uciekaj moje serce” z tekstem Agnieszki Osieckiej do muzyki Seweryna Krajewskiego. Akompaniujący jej artyści – Michał Barański, Łukasz Żyta i Michał Tokaj – stworzyli doskonałą harmonię, która podkreśliła piękno wykonywanych utworów. Niesamowity głos, piękny koncert.
Michała Barański Day od pierwszego momentu na scenie do ostatniego dźwięku zapewnił nam rozmaitą, niezwykłą muzykę i energię, które porywały zarówno artystów, jak i publiczność. Bogaty i tak różnorodny program pierwszego dnia festiwalu dostarczył nam niezapomnianych emocji tworząc wyjątkową atmosferę tego muzycznego wydarzenia.
Drugi dzień festiwalu rozpoczął występ oryginalnego i wyjątkowego duetu Radosław Bolewski (wokal, perkusja) oraz Maciej Tubis (fortepian i syntezator basowy). Muzyka Bolewski & Tubis zabrzmiała mieszanką jazzu i popu. Duet wykonał doskonale przyjęty projekt „Obywatel Jazz” poświęcony twórczości Grzegorza Ciechowskiego, lidera legendarnej Republiki. Na Placu Wielorybów mogliśmy usłyszeć dorobek Ciechowskiego we współczesnym, ciekawym i wręcz hipnotyzującym ujęciu.
Dalszą część festiwalu zdominował Krzesimir Dębski, jeden z najwybitniejszych twórców w polskiej muzyce i kulturze. Jego wszechstronność artystyczna oraz umiejętności kompozytorskie zostały docenione podczas ceremonii wręczenia statuetki Wieloryba Jazzu. Honorową nagrodę Rewal Jazz Festiwal „Morze Jazzu” 2024 wręczył Wójt Gminy Rewal Konstanty T. Oświęcimski oraz Dyrektor Muzeum Rybołówstwa Morskiego Dominika Winiarska-Chodziutko. Krzesimir Dębski, znany jako renesansowo uzdolniony kompozytor muzyki współczesnej, filmowej, teatralnej, baletowej i rozrywkowej, to postać, która na trwałe wpisała się w historię jazzu w Polsce. Już w 1986 roku znalazł się na liście prestiżowego „Down Beat” jako jeden z dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych na świecie.
Rewelacyjne osiągnięcia Dębskiego obejmują nie tylko muzykę poważną, ale również jazz, pop, rock, a nawet krainę łagodności. Pisze, aranżuje, dyryguje, gra na skrzypcach oraz koncertuje, pokazując nieprzerwaną pasję do muzyki.
Jednak to właśnie zespół String Connection, zainicjował jego jazzową karierę, przynosząc mu liczne nagrody i uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą. Muzyka String Connectio rozbrzmiała w drugiej części jazzowego popołudnia, Krzesimir Dębski- fortepian , skrzypce, Krzysztof Przybyłowicz- perkusja, Andrzej Olejniczak- saksofon, Zbigniew Wrombel- bas, Piotr Wrombel- pianino, Adeb Chamoun – darbuka, znakomity koncert.
Podczas Rewal Jazz Festiwal „Morze Jazzu” Krzesimir Dębski wystąpił również z zespołem String Connection Plus, w towarzystwie znakomitych solistów: niezrównanego Mietka Szcześniaka, którego wielki głos zabrzmiał w pięknej nadmorskiej scenerii i Katarzyny Krawiec, bardzo uzdolnionej solistki młodego pokolenia oraz kwartetu Primuz. Publiczność miała przyjemność usłyszeć znane utwory, takie jak „Przyszli o zmroku” z filmu „Cudowne dziecko” czy „Na dobre i na złe” z popularnego serialu.
Nie sposób wymienić wszystkich wspaniałych kompozycji, które rozbrzmiewały podczas festiwalu, takich jak: „Życie jest Nowelą” z serialu „Klan”, „Ranczo Symphony” z „Rancza” czy „Mama Afryka” z „W pustyni i w puszczy” oraz „Dumki na dwa serca” z „Ogniem i mieczem”.
Rewal Jazz Festiwal 2024 okazał się nie tylko wyśmienitą propozycją letniego sezonu, ale również platformą dla najwybitniejszych artystów polskiego jazzu, którzy jeszcze raz udowodnili, że ich talent i pasja do muzyki są niezrównane. Czekamy z niecierpliwością na kolejne edycje!
Na festiwal zapraszali Gmina Rewal oraz Pomorze Zachodnie
#PomorzeZachodnie
#GminaRewal
#RewalJazzFestiwal
Odszedł Burmistrz Dziwnowa Grzegorz Jóźwiak
Z wielkim smutkiem i niedowierzaniem przyjęliśmy wiadomość o nagłej śmierci Pana Grzegorza Jóźwiaka, burmistrza Dziwnowa. Odszedł przyjaciel, człowiek pełen pasji i zaangażowania, znakomity samorządowiec, który z oddaniem służył lokalnej społeczności.
W imieniu samorządu Gminy Rewal składam najgłębsze wyrazy współczucia Rodzinie, Przyjaciołom oraz Współpracownikom.
Niech pamięć o Jego dokonaniach i osobowości pozostanie z nami na zawsze.
Wójt Gminy Rewal
Konstanty T. Oświęcimski
Wyłożenie planu zagospodarowania przestrzennego
Wójt Gminy Rewal informuje, że w dniach od 15 lipca 2024 r. do 19 sierpnia 2024 r. wyłożony został do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Rewal części miejscowości Pobierowo i części miejscowości Pustkowo strona północna wraz z prognozą oddziaływania na środowisko(https://bip.rewal.pl/artykul/wylozenie-projektu-miejscowego-planu-zagospodarowania-przestrzennego-gminy-rewal-czesci-miejsco).
Dnia 2 sierpnia 2024 r. o godz. 1000 w Centrum Ratownictwa w Pobierowie ul. Zgody 7 odbędzie się dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie miejscowego planu rozwiązaniami.
Uwagi do ww. dokumentów można składać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 9 września 2024 r.
W obronie klifu w Niechorzu
Latarnia morska w Niechorzu obok ruiny kościoła na klifie w Trzęsaczu, jest najbardziej rozpoznawalną atrakcją Wybrzeża rewalskiego. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że u podnóża klifu wokół latarni morskiej znajduję się największa budowla hydrotechniczna na polskim wybrzeżu. Masywna betonowa opaska o długości blisko 500 metrów chroni niechorski klif przed niszczycielską mocą fal morskich. Wraz z latarnią stanowią o tożsamości miejsca. Obie budowle są wymownym symbolem bezpieczeństwa, wtopionym w krajobraz kulturowy Gminy Rewal.
Jak podają najstarsze przewodniki po wybrzeżu już od roku 1860 Niechorze było chętnie odwiedzane przez kuracjuszy. Zaletą tego kąpieliska są ciągłe, silne rytmiczne uderzenia fal, które podczas gorącego lata wywołują chłodne, ostre i krystalicznie czyste powietrze. Wspaniałe doznania daje czysta, piaszczysta plaża oraz trzy równoległe mielizny ciągnące się wzdłuż w niewielkiej odległości jedna od drugiej.
Rozwój żeglugi w drugiej połowie XIX wieku wzdłuż wybrzeża Bałtyku, zwrócił uwagę ówczesnych władz na lukę nawigacyjną tego odcinka wybrzeża. Od 1838 roku świeciła już latarnia w Jarosławcu, a od 1857 roku latarnia w Świnoujściu. Luki tej nie mogła wypełnić latarnia w Kołobrzegu, z uwagi na zbyt mały zasięg światła. Zaczęto szukać pomiędzy nimi miejsca na nową latarnię. Do nowej lokalizacji latarni brano pod uwagę okolice pomiędzy Trzęsaczem a Niechorzem. Ostatecznie zarządzeniem niemieckiego Ministerstwa Żeglugi z dnia 15 maja 1863 roku, postanowiono wybudować latarnię morską na 22-metrowym, klifowym brzegu, na zachód od miejscowości Niechorze (ówczesne Gross Horst), przystępując jednocześnie do opracowania projektu techniczno-roboczego. Budowa rozpoczęta w 1864 roku, trwała trzy lata i kosztowała 56 tysięcy talarów.
1 grudnia 1866 roku, latarnia morska w Niechorzu zaświeciła po raz pierwszy. Podstawą tej harmonijnie ukształtowanej budowli jest czworokątny budynek z symetrycznymi, piętrowymi przybudówkami w którym znajdowały się cztery mieszkania dla latarników. Kompleks latarni morskiej w Niechorzu stanowił niezależny, samowystarczalny organizm. Latarnicy mieli do swojej dyspozycji ergonomicznie zaprojektowane mieszkania wraz z piwnicami i pomieszczeniami gospodarskimi. Na środku obszernego podwórza znajdowała się studnia. Wokół wybudowano również stodołę i małą oborę dla zwierząt. Zapewne jak i w innych projektowanych na wybrzeżu latarniach, istniał tu piec chlebowy i wędzarnia. Na własne potrzeby latarnicy mogli uprawiać ogród warzywny. Latarnie otaczały pola, które również były w części do dyspozycji niechorskich latarników.
Już w momencie oddania latarni morskiej w Niechorzu do użytku w grudniu 1866 r. zdawano sobie sprawę, że brzeg morski cofa się w tym miejscu pod naporem morza i zjawiska abrazji. Wymownym przykładem był kościół na klifie w Trzęsaczu, który ostatecznie w 1874 r. został zamknięty dla wiernych ze względu na grożące katastrofą, zbliżające się z roku na rok urwisko klifu, poddającego się zjawiskom przyrody.
Pierwsze próby zabezpieczenia klifu przy latarni morskiej w Niechorzu podjęto najprawdopodobniej już w latach 70. XIX wieku. Świadczyć o tym może litografia i kartka pocztowa wysłana w lipcu 1894r. na której widać latarnię i umocniony granitową kostką urwisty brzeg. Niewątpliwie prace nad zabezpieczeniem brzegu morskiego w Niechorzu przyspieszyły dwa niszczycielskie sztormy z lat 1898 i 1903.
Zdano sobie sprawę, że w przypadku zaniechania działań na rzecz ochrony tego skrawka wybrzeża, latarnia morska i klif nie oprą się żywiołowi wody.
I tu zaczyna się historia budowy najmasywniejszego na polskim wybrzeżu umocnienia brzegu – betonowej opaski o długości blisko 500 metrów zabezpieczającej klif z górującą na nim latarnią morską. Ta imponująca budowla świadczy o tym, jak poważnie podeszli inżynierowie do tego zadania. Mimo poszukiwań, nie udało się do tej pory z całą pewnością potwierdzić roku rozpoczęcia jej budowy. Wciąż trwają poszukiwania w archiwach stosownych dokumentów.
Jarosław Juszczak z Poznania, badacz historii Niechorza, dotarł do dokumentu potwierdzającego zwiększone dostawy cementu portlandzkiego do Gross Horst w maju 1905 roku. Zadanie to było ułatwione za sprawą istniejącego od 1896 r. połączenia kolejowego Gryfice – Niechorze. Potwierdzało by to przypuszczenia, że właśnie w latach 1905 – 1906 powstała betonowa opaska w Niechorzu. Można to także zauważyć na historycznych kartach pocztowych i wywnioskować, że opaska istniała już w 1907 r. Do jej budowy użyto wysoko gatunkowego betonu. Podobnie jak w niemieckich fortyfikacjach musiał on spełniać najwyższe normy, ze względu na oddziałujące siły, i surowe warunki klimatyczne w jakich funkcjonuje ta budowla.
Przez kolejne lata, wraz z latarnią morską była wdzięcznym obiektem do fotografowania. Nie tylko zabezpieczała brzeg przed abrazją, ale opaska stała się pomostem spacerowym. Swoistą promenadą, która jest w ten sposób wykorzystywana do dziś. Co ciekawe właśnie tu w Niechorzu, na wysokim klifie opodal latarni morskiej, na przełomie lat 20. I 30. XX w. odbywały się starty niemieckich rakiet, których loty obserwowano właśnie z 45 metrowej, wyniesionej 62 metry ponad poziom morza, wieży latarni.
Betonowa opaska w kolejnych latach była rozbudowywana i wielokrotnie konserwowana. Skarpa klifu starannie zaprojektowana i wyprofilowana, posiadała system odprowadzający wody opadowe i podskórne. Nie było tam również nasadzeń, które mogły by zakłócać konserwację czy odprowadzanie wody. Po drugiej wojnie światowej skarpa klifu zarosła silnie zielenią, która dzisiaj w znaczący sposób wzmacnia całe założenie i spaja systemami korzeniowymi.
Co ciekawe przed II w. św. w zachodniej części opaski istniały niewielkie drewniane domki, w których można było przenocować. Zapewne nocleg w tym miejscu pozostawiał niezatarte wspomnienia i był nie lada atrakcją.
Betonowa konstrukcja skutecznie chroni latarnię morską, ale powoduje również wypłukiwanie pisaku u jej podstawy. Już w latach 30. XX w. zbudowano dodatkowo drewniane ostrogi wypełnione narzutem kamiennym aby powstrzymać zachodzące procesy. W latach 50. i 60. XX wieku Szczeciński Urząd Morski podjął przygotowania projektowe zakończone gruntowną renowacją umocnień brzegowych na tym odcinku. Dzisiaj opaska wokół latarni morskiej liczy 480 m długości i blisko 5 m wysokości. Jej szerokość waha się pomiędzy 4 do 8 metrów w najszerszym miejscu w jej zachodniej części. Komunikację pomiędzy latarnią morską a opaską u podnóża klifu zapewniają wąskie schody o 94 stopniach.
W drugiej dekadzie XXI wieku Urząd Morski w Szczecinie rozpoczął budowę nowych ostróg. Wyprowadzono w morze prostopadle do brzegu kamienne ostrogi oraz betonowe gwiazdobloki. Nowe konstrukcje pozwoliły na powolne odwrócenie naturalnych procesów i rozpoczęła się akumulacja piasku u podstawy betonowej opaski.
Betonowy wał w Niechorzu u podnóża latarni morskiej w Niechorzu, jest jednym z symboli miejscowości. To jedno z ulubionych miejsc miłośników graffiti. Od lat 60. XX w. powstawały tu różnorakie napisy, będące kroniką pobytu tutaj miłośników wybrzeża z całego kraju.
Podobnie jak Trzęsacz, warto odwiedzić to miejsce i przekonać się na własne oczy, jak ciężką walkę na rzecz bezpieczeństwa, toczy człowiek z siłami natury.
Zapraszamy czytelników o podzielenie się swoimi wspomnieniami z Niechorza. Być może w Państwa domowych archiwach, kryją się dokumenty ważne dla poznania historii nadmorskiej Gminy Rewal. Zapraszamy do kontaktu na adres kultura@rewal.pl
opracowanie :
Paweł Pawłowski – pełnomocnik Wójta Gminy Rewal ds. dziedzictwa kulturowego
Gmina Rewal oraz Pomorze Zachodnie zaprasza na znakomite wydarzenie muzyczne Rewal Jazz Festiwal
„Morze Jazzu” w dniach 22-23 lipca na Placu Wielorybów w Rewalu .Ciekawy, inspirujący i różnorodny zależy nam aby taki był Rewal Jazz Festiwal. Do realizacji tegorocznego Festiwalu zaprosiliśmy czołowych przedstawicieli polskiego jazzu, takich jak Krzesimir Dębski z zespołem STRING CONNECTION oraz solistami Mieczysławem Szcześniakiem i Katarzyną Krawiec, Michał Barański zagra w czterech różnorodnych gatunkowo stylistykach z MaBaSo Trio, z Kuba Więcek Trio z Shacharem Elnatanem oraz z Agą Zaryan, duet Bolewski & Tubis zaga koncert poświęcony twórczości Obywatela G. C. i zespołu Republika. Dzięki tak wybitnym osobowościom oraz muzykom jazzowym, którzy przyjęli zaproszenie na Rewal Jazz Festiwal „Morze Jazzu” 2024 Festiwal jest kulturalną wizytówką naszej gminy i jedną ze znaczących letnich imprez muzycznych na Pomorzu Zachodnim.
Podczas Festiwalu wręczona zostanie statuetka „Wieloryba Jazzu” .
Wydarzenie Rewal Jazz Festiwal „Morze Jazzu” to dwa dni wyśmienitej muzyki, która zabrzmi w wyjątkowym nadmorskim klimacie
Zapraszamy Wszystkich Rewal Jazz Festiwal „Morze Jazzu” bądźcie z Nami
#PomorzeZachodnie
#GminaRewal
#RewalJazzFestiwal