Nadmorska kolejka zaprasza na świąteczne przejażdżki.

Od drugiego dnia Świąt Bożego Narodzenia do Sylwestra Nadmorska Kolej Wąskotorowa zaprasza do skorzystania z zimowych przejażdżek po wąskotorowym szlaku. W świątecznym okresie przewozowym obowiązywać będą promocyjne ceny.

Świąteczne kursy nadmorskiej wąskotorówki stały się już tradycją w gminie Rewal. W ramach zakończonej w 2014 r, rewitalizacji wagony zostały wyremontowane, uszczelnione i wyposażone w ogrzewanie. Dziś pasażerowie mogą podróżować zabytkowymi składami w komfortowych warunkach nawet przy minusowych temperaturach. Mamy nadzieję, że w tym roku zimowa aura okaże się łaskawsza, niż w ostatnich latach i zamiast zmoczyć deszczem, poprószy białym puchem.

Zimowa przejażdżka nie tylko dla turystów.

Zachęcamy do skorzystania z zimowej oferty Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej i zorganizowania rodzinnej wycieczki po wąskich torach nie tylko turystów, ale również mieszkańców Gminy Rewal i Powiatu Gryfickiego, którzy w sezonie letnim nie zawsze mają czas, by przejechać się kolejką. Dzięki świątecznym kursom, nadmorską wąskotorówką będzie można wygodnie dotrzeć do lokalnych atrakcji turystycznych, takich jak latarnia morska, Park Miniatur Latarni Morskich w Niechorzu, czy ruiny kościoła w Trzęsaczu lub po prostu odwiedzić rodzinę i przyjaciół w nadmorskich miejscowościach. Będzie to na pewno dobra alternatywa dla transportu publicznego, tym bardziej, że w tym roku Nadmorska Kolej Wąskotorowa przygotowała świąteczną promocję na bilety przejazdowe.

Specjalny rozkład jazdy.

W okresie świątecznym, od 26 do 31 grudnia 2023 r. pociągi kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy, który dostępny będzie na stronie internetowej www.kolej.rewal.pl oraz na dworcach kolei wąskotorowej w gminie Rewal. Przez 6 dni pociągi wyjeżdżać będą o godz. 9:55 ze stacji Gryfice Wąsk., a następnie, po dotarciu do Trzęsacza kursować będą trzykrotnie na trasie Trzęsacz – Pogorzelica – Trzęsacz. Ostatni kurs o godz. 15:55 z Pogorzelicy będzie kursem powrotnym do Gryfic.

Świąteczna promocja.

Aby zachęcić turystów i mieszkańców do skorzystania z zimowej oferty, Nadmorska Kolej Wąskotorowa przygotowała świąteczną promocję. Bilety w cenach: 10 zł – bilet w jedną stronę oraz 15 zł – bilet tam i z powrotem, będzie można nabyć u konduktora w pociągu. Płatność gotówką lub kartą płatniczą. Dzieci do 4 roku życia pojadą jak zawsze za darmo.

Serdecznie zapraszamy, życząc wszystkim udanych, białych świąt.

Militarna historia Mrzeżyna i Pogorzelicy cz.2 od 1945r

Rozmieszczenie pododdziałów 18.Samodzielnego pułku Obserwacyjno - Meldunkowego. Rysunek z wydawnictwa 60 Lat Wojsk Radiotechnicznych. Zarys historii. Warszawa 2011

Przedstawiamy Państwu drugą część wystąpienia ppłk rezerwy Pana Pawła Grabowca, którego mogliśmy wysłuchać 19 października 2023 r. w Muzeum Rybołówstwa Morskiego w Niechorzu, podczas spotkania w ramach cyklu Historyczne Czwartki. Tym razem powojenna historia poligonu i jednostek wojskowych stacjonujących w pobliżu Pogorzelicy.

5 marca 1945 r. rozpoczyna się koniec niemieckiej historii poligonu w Deep (Mrzeżynie). Jak można wyczytać w książce „Brücken und Brückenköpfe, Auf Spurensuche in Hinterpommern” do Deep, przedarły się dwa rosyjskie czołgi. Zbliżyły się od wschodu i jechały wzdłuż plaży…. Deep, podobnie jak pobliska baza lotnicza Kamp (Rogowo), był tylko słabo bronione militarnie, ponieważ już wcześniej część wojsk została wycofana ale pozostała załoga poligonu artylerii przeciwlotniczej Deep, zniszczyła jeden z dwóch T-34 a drugi uciekł.”

Walki w okolicach poligonu trwały jeszcze kilka dni o czym można się dowiedzieć m.in. z referatu „Bitwa o przyczółek Horst – czyli przyczynek do historii zapomnianej bitwy II wojny światowej” gryficzanina Wojciecha Jarząba. Po ustaniu walk poligonem zarządzali Rosjanie, ale już 27 lipca 1945r. rozkazem organizacyjnym Naczelnego Dowódcy WP nr 0183/Org. utworzono poligon przeciwlotniczy w Głębokim (West Deep) według etatu nr 4/3.

Komenda poligonu znajdowała się w Głębokim a po zmianie nazwy w 1947r. w Mrzeżynie. W 1952r przekazano poligon i obóz ćwiczebny do wyłącznego użytku artylerii OPL OK. 1 kwietnia Komenda Centralnego Poligonu Artylerii nr 4 została dyslokowana z Mrzeżyna do Ustki. Równolegle na terenie poligonu funkcjonowała 12. Brygada Ochrony Pogranicza sformowana w 1948 na bazie Bałtyckiego Oddziału Wojsk Ochrony Pogranicza nr 4. Brygada posiadała trzy bataliony a dowództwo jednego znajdowało się w Trzebiatowie.                    

W 1955 na terenie poligonu utworzono 18. samodzielny pułk obserwacyjno – meldunkowy Obrony Przeciwlotniczej, który po krótkim okresie został przeniesiony do Poznania. Kolejną jednostką funkcjonującą w Mrzeżynie była JW 1066 czyli na początku 24. Szkolny Batalion Kierowców Samochodowych a następnie przekształcony w 24. Ośrodek Szkolenia Specjalistów Samochodowych, który istniał do 1985r.

Pierwszą jednostką rakietową w Mrzeżynie był 41. Dywizjon Ogniowy OPK sformowany w 1969, czyli jednostka JW 4086 powstała na podstawie rozkazu dcy WOPK Nr 0013 z 06.12.1968 r.  Formowanie  jednostki przeprowadzano w 37 dywizjonie rakietowym w miejscowości Glicko k. Nowogardu. Jednocześnie grupa oficerów, chorążych i podoficerów została (jeszcze w listopadzie 1968 roku) skierowana do Centrum Szkolenia Specjalistów Artylerii Rakietowej i Radiotechniki Wojsk Obrony Powietrznej Kraju w Bemowie Piskim. Tam została przeszkolona do obsługi przeciwlotniczego zestawu rakietowego średniego zasięgu S–75M „Wołchow”. Przeszkolenie zakończono 30.06.1969 roku. Przebazowanie dywizjonu do Mrzeżyna nastąpiło 11 sierpnia 1969 roku. Dywizjon funkcjonował w składzie 26. Brygady Rakietowej OP w Gryficach. Pierwszym dowódcą był kpt. dypl. Alojzy Dahlke.

 Pierwsze strzelania bojowe dywizjon odbył na poligonie w byłym ZSRR w dniach 08–12.06.1970 r. na ocenę bardzo dobrą. W okresie 21.07–25.08.1986 dywizjon został przezbrojony z PZR S–75 Wołchow na PZR S–125M Newa.

W miesiącach 03–04.1993 r. dywizjon został kolejny raz przezbrojony. Tym razem na samobieżny PZR S–125M Newa SC. Od października 2001 r. 41. dywizjon rakietowy OP był organizacyjnie podległy dowódcy 78. pułku rakietowego OP. 78 pułk rakietowy rozpoczęto formować na podstawie Zarządzeniem Szefa Sztabu Generalnego WP nr 026/Org. z dnia 19.04.1985 r. Z dniem 01.07.1985 r. pułk rozpoczął funkcjonowanie jako oddział gospodarczy, przyjmując budynki i mienie rozformowanego Ośrodka Specjalistów Służby Samochodowej w Mrzeżynie. Pierwsza dostawa sprzętu nastąpiła w sierpniu 1986 roku. Do dywizjonu technicznego dostarczono sprzęt pomocniczy do elaboracji rakiet. 30 września 1986 roku zakończono formowanie 78. pułku. W połowie listopada 1986 roku dostarczono zasadniczy sprzęt bojowy pułku czyli zestaw rakietowy S-200WE. 4 V 1987 roku po zdaniu egzaminu pułk osiągnął gotowość bojową i został dopuszczony do pełnienia dyżurów bojowych w systemie OPK.

4 czerwca 1988 roku odbyto się pierwsze strzelanie bojowe pułku na poligonie w Aszułuku. Pułk wykonywał zadanie ogniem ześrodkowanym 1. i 2. dywizjonu ogniowego do celu dyżurującego. Cel trafiono na wysokości 8 km i w odległości 80 km. Pułk uzyskała ocenę dobrą. 27 września 2003 roku pułk otrzymał sztandar. Na rynku w Trzebiatowie sztandar wręczył dowódca WLOP gen. broni. pil. Ryszard Olszewski. 25 lutego 2008 r.

Decyzją MON Nr 85/MON, 78. pr OP w Mrzeżynie nadano patrona gen. Władysława Andersa. Kolejną jednostką funkcjonującą na tym terenie do dziś, jest 36. dywizjon rakietowy, który powstał w wyniku reorganizacji 78. pułku i został sformowany na podstawie Decyzji MON Nr Z-37/Org./P1 z dnia 27 maja 2010 roku. Formowanie jednostki rozpoczęto z początkiem roku 2011, na miejsce bazowania dywizjonu wybrano Mrzeżyno. Termin sformowania nowego dywizjonu określono na 31 lipca 2011 roku. Dywizjon przejmuje i z honorem kultywuje dziedzictwo tradycji:

41. dywizjonu rakietowego OP (1969-2008);

71. dywizjonu rakietowego OP (1974-2008);

78. pułku rakietowego OP im. gen. broni. Władysława Andersa (1985-2011) oraz przejął sztandar rozformowanego 78. pr OP.

Najnowszym wydarzeniem związanym z historią wojska w Mrzeżynie była uroczystość wręczenia sztandaru w Gryficach w dniu 27 października 2023r dla 36. Mrzeżyńskiego Dywizjonu Rakietowego Obrony Powietrznej im. gen. broni Władysława Andersa. Jednym z fundatorów sztandaru była Gmina Rewal, która od lat wspiera i uczestniczy w życiu mrzeżyńskiej jednostki  przeciwlotniczej, działającej na styku lądu i morza.

 

Radar P-3A zasięg 160 km Fala metrowa 4m zdjęcie z wydawnictwa 60 Lat Wojsk Radiotechnicznych. Zarys historii. Warszawa 2011
Wieża obserwacyjna zdjęcie z wydawnictwa 60 Lat Wojsk Radiotechnicznych. Zarys historii. Warszawa 2011
Krazy z 24 Ośrodka Szkolenia Specjalistów Samochodowych. Na zdjęciu KrAZ-214 (ciekawostka silnik 6 cylindrowy) czyli poprzednik 255.
Wyrzutnia WOŁCHOW S-75
Struktura 26 Brygady Artylerii OPK Gryfice. Źródło http://infowsparcie.net/wria/
Wyrzutnia zestawu NEWA S-125
Wyrzutnia zestawu WEGA S-200

Opracował :
Paweł Grabowiec

Wybrana literatura dotycząca historii wojska w Mrzeżynie i Pogorzelicy:
Albert Urlich „Chronik des Kreises Greifenberg”
Wolter v. Egan-Krieger „Brücken und Brückenköpfe, Auf Spurensuche in Hinterpommern”
Günther Harder i Marian Klasik „Dziwnowski front 5.3.1945-4.5.1945”
Henryk Dominiczak: „Zarys historii Wojsk Ochrony Pogranicza 1945-1985”
60 Lat Wojsk Radiotechnicznych. Zarys historii. Warszawa 2011
http://infowsparcie.net/wria/

Militarna historia Mrzeżyna i Pogorzelicy do 1945 roku

Zdjęcie lotnicze z 1937r z archiwum Bundesarchiv z utajnionymi (białe plamy) terenami ówczesnej jednostki w West Deep oraz Kamp
Zdjęcie lotnicze z 1937r z archiwum Bundesarchiv z utajnionymi (białe plamy) terenami ówczesnej jednostki w West Deep oraz Kamp

Przedstawiamy Państwu treść wystąpienia ppłk rezerwy Pana Pawła Grabowca, którego mogliśmy wysłuchać 19 października 2023 r. w Muzeum Rybołówstwa Morskiego w Niechorzu, podczas spotkania w ramach cyklu Historyczne Czwartki. Militarna historia Mrzeżyna i Pogorzelicy jest ciekawym przyczynkiem do zapoznania się z terenami na styku lądu i morza nie tylko latem.

Początki militaryzacji okolic Mrzeżyna oraz Pogorzelicy związane są z dojściem nazistów do władzy w Niemczech w 1933 r. około 1934 roku rozpoczyna się budowa jednostki wojskowej w West Deep (zachodnim Mrzeżynie a dokładniej na wydmach pomiędzy Mrzeżynem, a Pogorzelicą). Na pocztówkach z 1937 r z pobytu niemieckich żołnierzy na poligonie w Deep, można zobaczyć pierwsze budynki jednostki wojskowe.

Militaryzacja tych terenów powodowała zmianę dla letników, którzy uwielbiali odwiedzać te ciche tereny, co można wyczytać z listów Lyonela Feiningera amerykańskiego artysty malarza pochodzenia niemieckiego. Jednostka wojskowa i działalność poligonu ograniczała również połowy ryb dla miejscowych rybaków, o czym świadczą skargi pisane do władz w Berlinie. Poligon wojskowy rozciągał się od współczesnej jednostki wojskowe aż prawie po granice Fischerkathen (Pogorzelicę).

Stanowiska ogniowe znajdowały się na wydmach wzdłuż plaży w kierunku Fischerkathen. Pozostałości tych stanowisk można współcześnie zobaczyć po sztormach, które odsłaniają pozostałości płyt i bruku właśnie z tych stanowisk ogniowych, przykładem może być współczesny punkt widokowy na ścieżce rowerowej pomiędzy Pogorzelicą a Mrzeżynem. Na poligonie w Deep ćwiczyli żołnierze z całych ówczesnych Niemiec, na co pozwalała dobrze rozwinięta sieć dróg oraz linii kolejowych. Na przedwojennych zdjęciach można odnaleźć transporty kolejowe, które dojeżdżały poprzez Treptow/Rega(Trzebiatów) do Deep i dalej przemieszczały się już pojazdami do samych koszar i dalej na stanowiska ogniowe wzdłuż wybrzeża.

Strzelania na poligonie odbywały się w każdych warunkach co dokumentują liczne zdjęcia. Podczas strzelań wykorzystywane były specjalistyczne urządzenia dowodzenia ówczesną artylerią czyli Kommandohilfsgerät (dalmierz i urządzenie wyliczające podlegający kolejnym modernizacjom). Różniły się one kolejnymi udoskonaleniami urządzenia przeliczającego i maszynowym zastępowaniem przeliczeń realizowanych przez człowieka. Czterometrowy dalmierz przy którym stoją żołnierze, miał powiększenie 20 x lub 32 x.

Kolejnym urządzeniem widocznym na przedwojennych fotografiach jest Kinoteodolit czyli nowocześniejsza odmiana Teodolitu, przyrządu do pomiaru kąta używanego w geodezji do pomiaru kątów poziomych i pionowych. Zasadniczo teodolit składa się z obudowy, lunety celowniczej, pionowego i poziomego koła dzielącego oraz poziomic. Siatka celownicza jest zintegrowana z lunetą, która służy do celowania w cel. Samo słowo pochodzi prawdopodobnie z greckiego, ponieważ łączą się tu trzy starożytne greckie terminy: theós (θεός 'bóg’), dõron (δῶρον 'dar’) i lithos (λίθος 'kamień’).

Kinoteodolit dodatkowo posiadał mechanizm pozwalający na śledzenie szybko przemieszczających się obiektów. Umożliwiał również rejestrowanie zdjęć na kliszy fotograficznej. Był on używany przez niemieckich żołnierzy do oceny strzelań artylerzystów ale również do oceny pracy dalmierzystów. W późniejszym okresie kinoteodolit wykorzystywany był do naprowadzania i śledzenia strzelań rakietowych m.in. w Peenemünde i wykorzystaniem słynnej Wunderwaffe (z niem. cudownej broni). Zaliczano do niej między innymi samoloty-pociski V1 i rakiety V2.

Czy ta broń znajdowała się również na poligonie w Deep? To wymaga pogłębionych badań i jest to historia na kolejny artykuł.

Zdjęcie pierwszych budynków jednostki wojskowej z 1937r. Zdjęcie wykonane w kierunku Pogorzelicy.
Konwój niemieckich żołnierzy na drodze w okolicy mostu w Deep (Mrzeżynie). Pocztówka wysłana w 1938r.
Transport kolejowy armat. Podpis zdjęcia Deep 1941
Stacja kolejowa, widoczny charakterystyczny napis Treptow/Rega
Strzelanie na poligonie w Deep w warunkach zimowych 1941r
Strzelanie na poligonie w Deep w 1941r. Widoczne armaty oraz Kommandohilfsgerät (dalmierz i urządzenie wyliczające).
Kinoteodolit na wieży obserwacyjnej
Kinoteodolit na wieży obserwacyjnej z obsługą

Opracował :
Paweł Grabowiec

Lech Poznań wygrywa Rewalandię 2023!

XXII edycja turnieju Rewalandia zakończyła się w niedzielę. Przez trzy dni drużyny „Orlika Młodszego” rywalizowały przy gorącym dopingu kibiców i sympatyków. Najlepsze akademie piłkarskie w kraju wystawiły swoje reprezentacje co zapewniło fantastyczny poziom rozgrywek i wiele sportowych emocji.

Tytuł najlepszej zdobyła Akademia Lecha Poznań wyprzedzając Akademia Piłkarską WKS Śląsk Wrocław oraz FASE Szczecin. Wyróżnienia indywidualne zdobyli: Oleksii Tremasov – najlepszy strzelec, Borys Solarz – najlepszy bramkarz oraz Kuba Kuciak – najlepszy zawodnik.

Zwycięzcom serdecznie gratulujemy i już dziś zapraszamy za rok na kolejną edycję turnieju.

Ogólnopolski Turniej Piłki Nożnej im. Stanisława Mamińskiego „Rewalandia” organizowany jest od 23 lat. Tu tutaj swoje kariery piłkarskie rozpoczynali między innymi Kamil Grosicki i Kacper Kozłowski.

Informujemy, że Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. jest Sponsorem wydarzenia „REWALANDIA 2023”. Więcej informacji o spółce GAZ-SYSTEM, znajduje się na stronie www.gaz-system.pl

Rewalandia 2023

Przed nami wyjątkowa XXII Edycja Ogólnopolskiego Turnieju Piłki Nożnej Rewalandia 2023 im. Stanisława Mamińskiego. Do rewalskiej hali sportowo-widowiskowej, zawitają najlepsze akademie piłkarskie z całej Polski. W rywalizacji o miano najlepszego zespołu zmierzą się zawodnicy urodzeni w roku 2014 czyli w kategorii Orlik Młodszy. Kibice zgromadzeni na trybunach rewalskiego obiektu, będą mogli podziwiać umiejętności wychowanków takich drużyn jak: Lech Poznań, Górnik Zabrze, Pogoń Szczecin, Śląsk Wrocław, Zagłębie Lubin oraz wiele innych zespołów.   

Zestawienie tak dobrych ekip oraz rywalizacja na sztucznej trawie pod dachem z całą pewnością zapewni mnóstwo sportowych emocji i radości dla młodych zawodników.

Turniej rozpocznie się w piątek 8 grudnia o godzinie 14.45 i potrwa do niedzieli 10 grudnia. Gorąco zapraszamy!

Informujemy, że Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. jest Sponsorem wydarzenia „REWALANDIA 2023”. Więcej informacji o spółce GAZ-SYSTEM, znajduje się na stronie https://www.gaz-system.pl

Trzęsacz ul. Łąkowa

INWESTYCJA ZAKOŃCZONA

Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Województwa Zachodniopomorskiego w Powiecie Gryfickim, w Gminie Rewal. Planowana inwestycja objęła przebudowę ulicy Łąkowej w Trzęsaczu o łącznej długości 0,59 km. Głównym celem inwestora było uporządkowanie pasa drogowego drogi gminnej, który zapewni prawidłową obsługę terenów mieszkalno-turystycznych. Przewidywany zakres przedsięwzięcia objął w szczególności:

– przebudowę i budowę jezdni,
– przebudowę/budowę skrzyżowań,
– przebudowę/budowę zjazdów,
– budowę i przebudowę chodnika,
– budowę zatok postojowych,
– budowę/przebudowę poboczy,
– wykonanie oznakowania poziomego i pionowego,
– budowę kanalizacji deszczowej, odprowadzającej wody opadowe z drogi, wraz z odprowadzeniem do rowu poprzez projektowany wylot,
– przebudowę kolidującego oświetlenia drogowego oraz doświetlenie drogi nowymi lampami,
– budowę kanału technologicznego,
– przebudowę i zabezpieczenie odcinków istniejących sieci uzbrojenia terenu, kolidujących z planowanymi robotami,
– lokalne poszerzenie pasa drogowego,

– w ramach inwestycji wykonane zostały również konieczne i niezbędne roboty mające na celu dowiązanie się do istniejącego zagospodarowania wzdłuż dróg, a w szczególności przełożenie lub przebudowa istniejących nawierzchni (bądź niwelacja terenu) poza pasem drogowym na dojazdach, ciągach pieszych i dojściach do posesji, w celu wysokościowego i sytuacyjnego dostosowania do projektowanych rzędnych elementów drogi, przesunięcie ogrodzeń zlokalizowanych w pasie drogowym oraz niezbędną przebudowę istniejącej sieci uzbrojenia terenu poza pasem drogowym (na przyległych posesjach), wynikającą z budowy/przebudowy tych sieci w pasie drogowym. Pas drogowy został poszerzony poprzez przejęcie kilku działek w całości, które nie były działkami drogowymi.

Przewidziany do przebudowy odcinek drogi gminnej jest ważną częścią ciągu komunikacyjnego w miejscowości Trzęsacz, a także elementem węzła komunikacyjnego w gminie. Realizacja inwestycji polegającej na przebudowie odcinka ul. Łąkowej była wyjątkowo ważna dla Gminy Rewal: ułatwiła dojazd do dynamicznie rozwijających się rejonów miejscowości Trzęsacz a także stanowi element drogi dojazdowej do terenów, które w ostatnich latach nabierają znaczenia inwestycyjnego.

  1. Efektem realizacji projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców, aktywizacja społeczna i gospodarcza miejscowości oraz wyrównanie szans rozwojowych terenów wiejskich poprzez:
  2. poprawę infrastruktury technicznej w miejscowości, polegającej na przebudowie drogi w miejscu o szczególnym znaczeniu dla zaspokajania potrzeb mieszkańców, ze względu na położenie oraz cechy funkcjonalno-przestrzenne,
  3. podniesienie atrakcyjności i konkurencyjności miejscowości poprzez wprowadzenie ładu przestrzennego, funkcjonalności i estetyki przestrzeni publicznej,
  4. zwiększenie dostępności dla celów branży przodującej w gminie – turystyki,
  5. pełniejsze wykorzystanie walorów i potencjału turystycznego obszaru,
  6. poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i turystów.

 

PODPISANIE UMOWY O DOFINANSOWANIE: 25.04.2022 r.
TERMIN ROZPOCZĘCIA ROBÓT: 02.08.2022 r
PLANOWANE ZAKOŃCZENIE INWESTYCJI: 01.07.2023 r.

RZECZYWISTE ZAKOŃCZENIE INWESTYCJI: 01.12.2023 R.

 

Marzenie o lotach kosmicznych spełniło się w Niechorzu – czyli z wioski rybackiej Horst na podbój kosmosu…

Niechorze – niewielka osada rybacka na wybrzeżu ma swoje miejsce w historii podbojów kosmicznych. Brzmi to fantastycznie, ale warto zapoznać się z faktami, które jednoznacznie sytuują Niechorze, jako jedno z pierwszych miejsc, gdzie w końcu lat dwudziestych XX wieku, odbywały się w ówczesnych Niemczech testy rakiet, które później stały się podstawą do opracowania przez Niemcy i USA programów kosmicznych.

Spośród siedmiu branych pod uwagę miejsc do realizacji testów z prototypami rakiet, prof. Hermann Oberth, nazywany wielokrotnie „pionierem pionierów”, wytypował nadbałtyckie kąpielisko Ostseebad Horst (Niechorze) na teren najbardziej odpowiedni.

Wśród rozważanych lokalizacji znalazły się m.in. wyspa Greifswalder Oie, Lontzke Düne – Wydma Łącka koło Łeby, oraz poligon Reinickendorf pod Berlinem.) Zapewne na podjęcie przez niego tak ważnej decyzji przeważyło usytuowanie preferowanego obszaru przy 21-metrowym klifie, funkcjonowanie nieopodal 45-metrowej latarni morskiej jako odrębnej budowli pozwalającej na ewentualne śledzenie lotu obiektów. To właśnie w 1930 roku prof. Hermann Oberth  z jej wnętrza obserwował przebieg prób z rakietami na paliwo płynne. Na decyzję wpłynęła również stosunkowo niewielka liczba stałych mieszkańców (w 1925 roku było ich tylko 640, później w 1939 roku 800-805), która pozwalała zachować – ukryć ważniejsze tajemnice. Nieprzypadkowo pojawia się informacja mówiąca o dwustu uczniach, inspektorach oraz funkcjonariuszach z Polizeischule Treptow/Rega – Szkoły Policji w Trzebiatowie, którzy mieli zapewnić dodatkową ochronę stanowiska testowego rakiet w Horst.

Prof. Hermann Oberth, oprócz grafiku pobytów w Horst zaplanowanych z odpowiednim wyprzedzeniem, niekiedy także dojeżdżał na miejsce eksperymentów z Berlina. Z kolei pod nieobecność prof. Hermanna Obertha, jego przedstawicielem a zarazem pełnomocnikiem w Horst  był prof. Albert Sander z Berlina, który m.in. nadzorował wykonanie budowy schronu (wiaty osłonowej dla widzów) czy umiejscowienie platformy startowej.

Początków zainteresowania miejscowością Horst należy też upatrywać w kontrakcie zawartym 7 lipca 1929 roku przez prof. Hermanna Obertha z firmą UFA Film Company.

Ten wybitny naukowiec został również doradcą technicznym reżysera Fritza Langa i zobowiązał się skonstruować tzw. rakietę reklamową, która miała być gotowa do 15 października 1929 roku na berlińską premierę filmu fantastycznego pt. „Kobieta na Księżycu” („Frau im Mond”). Dlatego pierwsze prace w Horst rozpoczęły się już po zakończonym sezonie wakacyjnym 1929 roku.

W dniu 3 października 1929 roku prof. Hermann Oberth wystąpił do Ministerstwa Rzeszy z prośbą o pozwolenie na wystrzelenie rakiety testowej (tzw. benzynowej) na wybrzeżu Morza Bałtyckiego pomiędzy Horst a Schleffin (Śliwinem ) w dniach 10 – 20 października 1929 roku. Właściwie zezwolenie takie zostało wydane przez ówczesne gryfickie władze powiatowe podlegające bezpośrednio rejencji szczecińskiej (Kreis Greifenberg in Pommern). Rakieta miała zostać wystrzelona na niewielkiej polanie (naturalnie oddzielonej sosnowym lasem chroniącym przed „niespodziankami” ze strony ewentualnych niepożądanych intruzów) usytuowanej około 800 metrów na zachód od latarni morskiej. Ówczesna prasa wymownie nazwała to wydarzenie pierwszym wystrzałem rakiety w XX wieku, co czyniło z Horst najsłynniejszy kurort nadmorski na Pomorzu Wschodnim oraz jedno z najważniejszych miejsc na mapie pierwotnych badań prowadzonych w dziedzinie lotów kosmicznych.

Na wysokości miejsca (wybranego punktu) startu rakiety wzdłuż wybrzeża miały pływać statki utrzymujące stały kontakt z lądem. Generalnie w okresie od października do grudnia 1929 roku przeprowadzono szereg prób: 19 października, 29 października, 22 listopada (wtedy w międzyczasie prof. Hermann Oberth wystrzelił swój model samolotu bezogonowego z dołączonymi dwoma silnikami rakietowymi), 24 listopada, 25 listopada (próbowano wystrzelić dwie rakiety), 28 listopada, 4 grudnia (wystrzelenie małej próbnej rakiety), 24 grudnia (wystrzelenie większej rakiety). Jednak trzeba zaznaczyć, że nie wszystkie zakończyły się pomyślnie, głównie z powodu panującej jesienią pochmurnej, sztormowej a niekiedy burzowej pogody, występujących mgieł, eksplozji testowanych rakiet w wyniku przeprowadzanych eksperymentów z napędem paliwowym tj.  benzyną i ciekłym powietrzem oraz testowaniem otwierania spadochronu). Kolejne rakiety wystrzelono na początku czerwca 1930 roku i najprawdopodobniej 23 lipca 1930 roku.

W 1932 roku film Fritza Langa został skonfiskowany przez władze niemieckie. Od tego czasu prace nad różnymi rodzajami broni rakietowej zostały utajnione, konieczne stało się narzucenie całkowitej tajemnicy, aby zaskoczyć technologicznie inne mocarstwa a nadzór nad nimi przejęło wojsko.

W imieniu Ministerstwa Obrony Rzeszy występował oraz pełnił wszelki nadzór nad nimi, kierownik badań rakietowych generał Karl Becker, który był zdecydowanym zwolennikiem rozwoju tej broni. Po jego śmierci w 1940 roku – funkcje te przejął jego dawny podwładny, generał Walter Dornberger, późniejszy kierownik Ośrodka Peenemünde Wschód – program V-2 i od września 1942 roku koordynator programu V-1.

W zespole badawczym prof. Hermanna Obertha (w dużo późniejszym okresie – od września 1941 roku przebywał on w Peenemünde, gdzie używał pseudonimu Fritz Hann) znaleźli się również inni pionierzy niemieckiej a zarazem światowej techniki rakietowej, którzy przebywali w Horst. Byli nimi przede wszystkim: Wernher von Braun (najpierw jako 17 lub 18-letni uczeń-pasjonat, od zawsze wpatrzony w swojego mentora oraz przewodnika, o którym wyrażał się z szacunkiem i wdzięcznością; potem kierownik Ośrodka Peenemünde Zachód – program V-1), Rudolf Nebel (dyplomowany inżynier i konstruktor rakiet, nieodłączny asystent profesora), Klaus Riedel (inżynier-mechanik, właściciel pierwszego niemieckiego patentu na silnik z napędem odrzutowym zasilany paliwem ciekłym), Johannes Winkler (wybitny inżynier, który w 1930 roku testował w Horst także rakiety według swoich projektów).

Najprawdopodobniej również po 1942 roku w Horst obserwowano próbne przeloty rakiet V-1 (na wstępnym etapie ich rozwoju) z Wojskowego Instytutu Badawczego w Peenemünde wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego (Ostsee). Według wspomnień Ireny Leśniewskiej-Matzner z okresu II wojny światowej (w kwietniu 1941 roku jako 15-letnia dziewczyna została deportowana z Łodzi; następnie do końca wojny przebywała w Horst i w Rewalu – wtedy Rewahl, gdzie wykonywała prace kelnerki i pokojówki). Zapamiętała pewnego oficera niemieckiego, który w 1942 roku nadzorował jakieś ważne czynności (przypuszczalnie związane z rakietami). Również z opisu innych osób (np. pracownicy przymusowej z Radomia przebywającej w Rewalu) wynikało, że mógł to być Wernher von Braun (w 1943 roku był w randze Sturmbannführera SS, czyli majora; warto tutaj wspomnieć, że Peenemünde zbombardowano 17/18 sierpnia 1943 roku). W 1943 roku w Rewalu pojawiali się: generał Walter Dornberger, prof. Hermann Oberth oraz inni konstruktorzy rakietowi (istnieje uprawdopodobnione przypuszczenie, że ich wizyty miały związek z testowaniem naprowadzanych radiowo rakiet ziemia-powietrze „Henschel Hs 117 Schmetterling”). Warto dodać, iż zbiornik sprężonego powietrza bomby latającej V-1/Fieseler Fi 103 wyłowiony został przez kołobrzeskich rybaków Jerzego Gonczaronka i Romana Wnuka w odległości około 18 km na północ od Niechorza. Następnie w styczniu 1992 roku przekazany do Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, gdzie był prezentowany na wystawie stałej a od 2021 roku na nowej wystawie pt. „Archeologia lotnictwa”. Innym przedmiotem jest drewniana półkula przykrywająca kompas, oddana do Muzeum jeszcze w 1973 roku.

Przepowiednia miejscowej starej kobiety, zacytowanej przez prasę w 1929 roku, że „(…) w przyszłości ludzie udadzą się z Horst na sąsiednią planetę Księżyc” ziściła się. Można śmiało powiedzieć, iż z niewielkiej wioski rybackiej na podbój kosmosu wyruszyli pionierzy podróży kosmicznych (zwłaszcza Wernher von Braun, prof. Hermann Oberth, Rudolf Nebel), którzy po 1945 roku zbudowali amerykański program lotów kosmicznych – 20 lipca 1969 roku odbył się lot rakiety „Saturn V” w ramach misji „Apollo 11”. Tak więc marzenie o lotach kosmicznych poniekąd zmaterializowało się już w Niechorzu.

Artykuł z niemieckiej prasy z 30 października 1930 r dot pierwszego startu rakiety w Niechorzu
Horst Seebad 1929
Tereny wokół latarni morskiej w Niechorzu, gdzie prowadzono testy startów rakiet. arch. P. Pawłowski
Wieża obserwacyjna w Horst z lat 40. XX wieku, która służyła do obserwacji bomb latających V1 Fieseler Fi 103, arch. D. Bienek
Wszystkie rakiety prof. Hermanna Obertha testowane w latach 1929-1930 w Horst.

 

Opracował : Dariusz Bienek

 

Ważniejsza bibliografia:
1) „Annener Zeitung: verbunden mit der Annener Volkszeitung: Anzeigenblatt für Witten Annen und die Stadtteile Rüdinghausen, Stockum und Düren”, 17.04.1930,
2) „Bergische Wacht”, 07.11.1929,
3) „Bochumer Anzeiger und General-Anzeiger”, 02.10.1929,
4) „Bochumer Anzeiger und General-Anzeiger”, 29.04.1930,
5) „Borowicz W.  – „O możliwości komunikacji międzyplanetarnej”, (dokończenie), w: „Czasopismo Techniczne”, Rocznik XLVIII, Lwów, nr 3, z 10.02.1930,
6) „Breisgauer Nachrichten”, Jg 64, nr 252, 28.10.1929,
7) „Bürener Zeitung”, 02.11.1929,
8) „Die Glocke”, 26.04.1930,
9) „Die Woche. Moderne Illustrierte Zeitschrift”, 1930,
10) „Der Ansporn”, Jg 1929, Heft 24, 20.12.1929, s. 1525,
11) „Deutsche Allgemeine Zeitung”, 03.11.1929,
12) „Deutsche Allgemeine Zeitung”, Jg 68, nr 547, 25.11.1929,
13) „Dortmunder Zeitung”, 01.11.1929,
14) „Dresdner Nachrichten”, nr 506, 27.10.1929,
15) „Drwęca”, Nowe miasto – Pomorze, Rocznik IX, nr 144, 07.12.1929,
16) „Flugsport”, Jg XXI, nr 22, 30.10.1929, s. 429,
17) „General Anzeiger”, 03.12.1929,
18) „Hörder Volksblatt”, 03.05.1930,
19) Hans Schulz-Vanselow, „Stadt Treptow an der Rega. Land und Menschen“, Bonn, 1979,s. 158,
20) „Lübecker Volksbote: Tageszeitung für das arbeitende Volk”. Jg 36, nr 277, 27.11.1929,
21) „Mariborer Zeitung”, nr 1, 01.01.1930,
22) „Morgen Zeitung”, 03.11.1929, s. 3,
23) „Popular Science”, October 1930, s. 25,
24) „Rhein- und Ruhrzeitung: Tageszeitung für das niederrheinische Industriegebiet und den linken Niederrhein: das Blatt der westdeutschen Binnenschiffahrt”, 15.12.1929,
25) „Schwäbischer Merkur; Untertitel: mit Schwäbischer Kronik und Handelszeitung: Süddeutsche Zeitung”. 27.04.1930,
26) „Stuttgarter neues Tagblatt: südwestdeutsche Handels- und Wirtschafts-Zeitung”, 26.10.1929,
27) „The New York Times”, 23.11.1929,
28) „The New York Times”, 09.02.1930, 
29) „Weisseritz Zeitung”, 29.10.1929,
30) „Solinger Tageblatt: die Nachmittagszeitung der Klingenstadt: aelteste Tageszeitung im Stadtkreis Solingen”, 01.11.1929,
31) „Westfälischer Merkur”, 03.11.1929,
32) „Wspomnienia Ireny Leśniewskiej – Matzner z okresu pracy przymusowej na rzecz III Rzeszy w czasie drugiej wojny światowej”. Sygnatura: 65/1004/0/1.2/86. Data: 2012. Archiwum Państwowe w Szczecinie. Zespół: zbiór relacji i wspomnień.

Przetarg na sprzedaż nieruchomości

WÓJT   GMINY   REWAL

zgodnie z  art. 38, art. 40 ust.1, pkt. 1  ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami  (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 344, 1113, 1463) OGŁASZA IV PRZETARG USTNY NIEOGRANICZONY NA SPRZEDAŻ PRAWA WŁASNOŚCI NIERUCHOMOŚCI POŁOŻONEJ NA TERENIE GMINY REWAL

Śliwin k/Rewala, nr działki  570/1, powierzchnia 19214 m2.
Nieruchomość niezabudowana. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego nieruchomość przeznaczona pod tereny zabudowy usługowej.
Cena wywoławcza 16 000 000zł
Wadium 2 000 000

PRZETARG odbędzie się 19 grudnia 2023 roku o godz. 1200 w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy  w Rewalu przy ulicy Mickiewicza 19.

Wadium wniesione w pieniądzu należy wpłacić  do 13 grudnia 2023 r. na konto Urzędu Gminy Rewal : Bank Spółdzielczy Gryfice o/Rewal 14 9376 0001 0010 5242 2002 0009.

W przetargu mogą brać udział osoby, które wpłacą wadium w wysokości i terminie wskazanym w ogłoszeniu. Uczestnicy biorą udział w przetargu osobiście lub przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo wymaga formy pisemnej.       
W przypadku osób fizycznych (w tym prowadzących działalność gospodarczą) a pozostających w związku małżeńskim nieposiadających rozdzielności majątkowej, do dokonywania czynności przetargowych konieczna jest obecność obojga małżonków lub jednego z nich z pełnomocnictwem małżonka uprawniającym do udziału w przetargu.

W przypadku osób prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, a podlegających rejestracji – do czynności przetargowych konieczny jest aktualny odpis z rejestru (potwierdzony przez reprezentanta podmiotu w dniu przetargu) albo pobrany samodzielnie wydruk komputerowy (w formie papierowej) aktualnych informacji o podmiocie wpisanym do KRS, względnie wraz z uchwałami odpowiednich organów osoby prawnej podjętymi w trybie określonym przepisami kodeksu spółek handlowych, właściwych pełnomocnictw, dokumentów tożsamości (dowód osobisty lub paszport) osób reprezentujących podmiot.

Przed przetargiem należy okazać dowód wpłaty wadium w pok. 107 mieszczącym się na I piętrze budynku Urzędu Gminy w Rewalu przy ul. Mickiewicza 19.  Integralną częścią ogłoszenia jest załącznik Nr 1, w którym zebrano informacje dotyczące zbywanej nieruchomości.

Podpisanie aktu notarialnego nastąpi najpóźniej do dnia 29 grudnia 2023 r.  Osoba ustalona kandydatem na nabywcę winna wpłacić  całość zaproponowanej kwoty za nabywaną nieruchomość przed podpisaniem aktu notarialnego. Kandydat na nabywcę ponosi również koszty sporządzenia aktu notarialnego. Niestawienie się kandydata na nabywcę     w terminie najpóźniej do dnia 29 grudnia 2023 r. w celu podpisania aktu notarialnego spowoduje odstąpienie od umowy i utratę wadium. W wyjątkowych sytuacjach istnieje możliwość przesunięcia terminu zawarcia umowy.

Działka w nadmorskiej gminie Rewal pod inwestycję komercyjną.

Informacje udzielane są w Urzędzie Gminy  Rewal, pok.107 i 108, tel., 91 38 49 021, 91 38 49 019,   e-mail: przetargi@rewal.pl.

Ogłoszenie o przetargu zostało podane do publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy  w Rewalu oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej https://bip.rewal.pl/artykul/przetargi-2023, https://bip.rewal.pl/nieruchomosci

 

Skip to content