Już od pierwszego dnia Świąt Bożego Narodzenia Nadmorska Kolej Wąskotorowa zaprasza na świąteczno-noworoczne przejażdżki po wąskotorowym szlaku. Zimowa oferta skierowana jest zarówno do mieszkańców Gminy Rewal, jak i turystów, którzy okres Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku postanowili spędzić w na rewalskim wybrzeżu.
Okres Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku to nie tylko okazja do spotkań z rodziną i przyjaciółmi przy świątecznym stole, ale też doskonały czas na rodzinne wycieczki i spacery na świeżym powietrzu, na co, w codziennej rutynie nie zawsze starcza nam ochoty i motywacji. Być może w tym roku świąteczna aura pozytywnie zaskoczy, a śnieg choć troszeczkę poprószy i przyozdobi nadmorskie krajobrazy białym puchem. W końcu nie ma to jak białe święta na wąskich torach.
W tym roku, ze względu na wyjątkowo korzystny układ kalendarza, pociągi Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej kursować będą nie tylko w święta i Sylwestra, ale też w okresie poświątecznym. Z przejazdów nadmorską kolejką będzie można skorzystać od 25 grudnia 2024 r. do 6 stycznia 2025 r., co oznacza, że przez prawie 2 tygodnie kolejka kursować będzie codziennie według posezonowego rozkładu jazdy. Pociągi odjeżdżać będą ze stacji Gryfice Wąsk. o godz. 10:10, a po dotarciu nad morze kursować będą 3 razy pomiędzy Trzęsaczem i Pogorzelicą. Ostatni kurs, o godz. 15:55 z Pogorzelicy, będzie kursem powrotnym do Gryfic.
Świąteczne kursy wąskotorówki będą nie tylko urozmaiceniem wypoczynku nad morzem, ale też okazją do odwiedzenia w okresie zimowym wielu ciekawych atrakcji turystycznych, czynnych przez cały rok, takich jak: latarnia morska, Park Etnograficzny, Muzeum Rybołówstwa Morskiego i Park Miniatur Latarni Morskich w Niechorzu, czy ruiny kościoła na klifie w Trzęsaczu.
Miłośnikom nadmorskiej wąskotorówki przypomnijmy, że jeszcze do niedawna, ze względów na zły stan techniczny taboru i infrastruktury kolejowej, przejętej od PKP przez rewalski samorząd, zimowe przejazdy składami retro nie były możliwe. W ramach trwającej 3 lata rewitalizacji zmodernizowane zostały torowiska, a wagony kolejki wyposażone zostały w efektywne ogrzewanie. Teraz pasażerowie nie muszą już obawiać się zimy i chłodu, a zabytkowymi składami można podróżować w komfortowych warunkach nawet przy minusowych temperaturach.
Szczegółowe informacje o kursach i ofercie Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej znajdują się na stronie internetowej: www.kolej.rewal.pl
Do 10 lutego 2025 roku zapraszamy do nadsyłania propozycji referatów na II Konferencję Muzeów i Operatorów Tras Kolei Wąskotorowych, która odbędzie się w Pogorzelicy (Gmina Rewal), w dniach 19– 21 maja 2025 r.
Propozycje tematów prosimy nadsyłać drogą mailową do Sekretarza Konferencji – Pawła Pawłowskiego: ppawlowski@rewal.pl. Prosimy o zamieszczenie w mailu następujących informacji: imię i nazwisko, afiliacja, adres e-mailowy, tytuł referatu, krótki abstrakt (do 1000 znaków ze spacjami). Informacja o przyjętych referatach zostanie rozesłana na początku marca 2025 r. Wówczas przekażemy także informacje o programie, finansowaniu konferencji i noclegach.
Informacje o wydarzeniu
Tytuł konferencji: II Konferencja Muzeów i Operatorów Tras Kolei Wąskotorowych Termin: 19– 21 maja 2025 r. Miejsce: Ośrodek Szkoleniowo – Wypoczynkowy Lasów Państwowych „Bażyna” w Pogorzelicy. Organizatorzy konferencji: Nadmorska Kolej Wąskotorowa Sp. z o.o., Gmina Rewal oraz Stowarzyszenie Muzeów Sztuki Inżynieryjnej.
Noclegi dla uczestników: Istnieje możliwość zakwaterowania uczestników konferencji w Ośrodku Szkoleniowo – Wypoczynkowym Lasów Państwowych „Bażyna”, przy ul. Wojska Polskiego 15 w Pogorzelicy. Organizatorzy imprezy wynegocjowali z właścicielem obiektu możliwość zakwaterowania z wyżywieniem w atrakcyjnych cenach.
Celem konferencji będzie próba odpowiedzi na pytania:
Jak realizować zadania, dotyczące opieki nad zabytkami techniki kolejowej, historycznymi liniami kolejowymi oraz szeroko rozumianym dziedzictwem kolejowym?
Czy w okresie ostatniego ćwierćwiecza dokonała się w tym obszarze znacząca zmiana, a jeśli tak, to na czym ta zmiana polega i co ją spowodowało?
Muzea o profilu kolejowym stanowią platformę spotkań nie tylko dla szeroko rozumianej publiczności, ale przed wszystkim dla licznej grupy miłośników kolei: modelarzy, hobbystów i pasjonatów skupionych w licznych stowarzyszeniach.
Odpowiedzią na zainteresowanie dla coraz prężniej funkcjonującej grupy muzeów kolejowych może być stworzenie struktury rzecznictwa i monitoringu sytuacji całej branży działającej wokół upowszechniania i promocji dróg żelaznych. Spotkanie ma zwrócić uwagę na potrzebę poprawy warunków działania organizatorów i twórców prywatnych, społecznych muzeów, kolekcji, czy galerii kolejowych. Zasadniczym celem jest konsolidacja środowiska muzealników i pasjonatów kolei w Polsce oraz tworzenie formuły współpracy, pozwalającej na wspólne rozwiązywanie problemów i rozwijanie muzealniczych działalności.
W ciągu trzech dni trwania konferencji odbędą się debaty nad problematyką ochrony zabytków kolejowych, rozwoju muzeów historycznych o profilu kolejowym oraz ich miejsca w strategiach promocji miast i regionów.
Będzie to już druga edycja konferencji, organizowanej przez rewalski samorząd w oparciu o doświadczenia dot. przejęcia i uratowania przed zniszczeniem historycznej linii Gryfickiej Kolei Dojazdowej. Inwestycja, jaką była rewitalizacja linii kolejowej, taboru oraz zabytkowych dworców, doprowadziła do wygenerowania ogromnego zainteresowania dziedzictwem techniki kolejowej w Gminie Rewal.
To ogromne zainteresowanie zrewitalizowaną zabytkową koleją wąskotorową, której operatorem jest obecnie gminna spółka Nadmorska Kolej Wąskotorowa Sp. z o.o. ma swoje odzwierciedlenie w ilości przewiezionych pasażerów- średnio 150 tys. osób rocznie.
Rewalska konferencja, zainicjowana w zeszłym roku przez Pawła Pawłowskiego, pełnomocnika Wójta Gminy Rewal ds. dziedzictwa kulturowego, adresowana jest do szerokiego środowiska osób związanych z muzealnictwem kolejowym, ze szczególnym uwzględnieniem tras wąskotorowych, edukacją historyczną i upowszechnianiem dziedzictwa architektury i techniki kolejowej. Podobnie jak w roku ubiegłym, konferencja będzie miała zasięg międzynarodowy. Swój udział potwierdzili już miłośnicy kolei z niemieckiej gminy partnerskiej Putbus. Zapoczątkowana w 2024 roku współpraca Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej z Rugijską Koleją Wąskotorową przekłada się bezpośrednio na udział przy realizacji wspólnego projektu, w ramach programu współpracy transgranicznej Interreg VI A.
W tym roku tematem wiodącym konferencji będzie problematyka nowych perspektyw w muzealnictwie, związanych z gromadzeniem, ochroną i upowszechnianiem zbiorów oraz sieciowanie działań i budowanie koalicji na rzecz dziedzictwa techniki.
Zamierzeniem organizatorów jest konsolidacja środowiska muzealników i operatorów tras kolei wąskotorowych i zwrócenie uwagi na perspektywy dot. wykorzystania środków pomocowych Unii Europejskiej w zakresie ochrony i udostępniania dziedzictwa kolejowego. Pragniemy także wspólnie zaprezentować scenariusze, strategie i przewidywania, uwzględniające rolę zabytków w rozwoju społeczeństw oraz możliwości odpowiadania na wyzwania współczesności.
Główne zagadnienia:
Dobre praktyki w muzealnictwie kolejowym – prezentacja muzeów kolei wąskotorowych oraz tras kolejowych działających na terenie Polski. Prezentacja zrealizowanych i planowanych projektów z zakresu inwestycji, organizacji wystaw, konserwacji muzealiów, prowadzenia programów badawczych i edukacyjnych w muzealnictwie kolejowym.
Bezpieczeństwo i ochrona zbiorów– problematyka związana z gromadzeniem, ewidencją, przechowywaniem, konserwacją, udostępnianiem, transportem muzealiów oraz potencjalnymi zagrożeniami dla instytucji kultury – m.in. kradzieże, terroryzm, wojna, pożar, epidemie. Pragniemy poruszyć tematy ważne zarówno dla muzealników, jak i służb walczących z przestępczością przeciw zabytkom.
Edukacja i komunikacja z odbiorcą – poruszymy tematykę prowadzenia zajęć w oparciu o upowszechnianie techniki i historii powszechnej. Pragniemy zwrócić uwagę na reakcję muzeów na potrzeby odbiorców i utrzymania ciągłości komunikacji z publicznością. Poruszymy zagadnienia dostępności oferty muzealnej dla różnych grup odbiorców.
Celem konferencji jest również integracja środowiska muzealników kolejowych oraz operatorów tras kolei wąskotorowych w Polsce, upowszechnianie dziedzictwa techniki, wymiana doświadczeń pomiędzy muzeami państwowymi, samorządowymi i prywatnymi – społecznymi, profesjonalizacja środowiska muzealników oraz prezentacja dobrych praktyk w muzealnictwie.
Zapraszamy do wzięcia udziału i naszym wydarzeniu oraz do zgłaszania swoich referatów.
W imieniu organizatorów Konstanty Tomasz Oświęcimski Wójt Gminy Rewal
🎅✨ Podziękowania za XVI Konwój Pomocników Świętego Mikołaja w Gminie Rewal! ✨🎅 Drodzy Mieszkańcy, Przyjaciele i Wszyscy, którzy przyczynili się do sukcesu XVI Konwoju Pomocników Świętego Mikołaja! 🌟 Serdeczne podziękowania kierujemy do: 🙏 Sołtysów i Rad Sołeckich z wszystkich miejscowości naszej gminy – za nieocenioną pomoc w organizacji i zaangażowanie. 🚓 Straży Gminnej, Straży Granicznej, OSP Pobierowo i OSP Niechorze, 36 Dywizjonu Rakietowego Obrony Powietrznej w Mrzeżynie oraz Policji – za wsparcie logistyczne, bezpieczeństwo i niezawodną współpracę. 👨👩👧👦 Rad Rodziców z Pobierowa, Rewala i Niechorza 👵👩🍳 Kół Emerytów oraz Kół Gospodyń Wiejskich – za wsparcie w tworzeniu rodzinnej, świątecznej atmosfery. 🚂 Pracowników Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej – za wyjątkową oprawę i magię podróży w stylu świątecznym. ⚽ Pracowników obiektów sportowych – za pomoc techniczną. 🏢 Pracowników Urzędu Gminy oraz Wodociągów – za zaangażowanie w każdy szczegół, który przyczynił się do sukcesu tego wydarzenia.
Wasza pomoc, pasja i serce włożone w organizację tego wyjątkowego wydarzenia to dowód na to, że wspólnie możemy stworzyć coś naprawdę pięknego! 🎁 Razem udało nam się dostarczyć świąteczną radość do każdej miejscowości w naszej gminie i wywołać uśmiechy na twarzach zarówno dzieci, jak i dorosłych. Dziękujemy, że jesteście z nami! ❤️
W Nowielicach koło Trzebiatowa znajduje się bardzo ciekawy zabytek techniki, którego konstrukcja omawiana jest przez wszystkich studentów budownictwa i architektury. Żelbetowy most kratownicowy, opracowany przez austriackiego inżyniera Franza Visintini to jedna z niewielu tego typu konstrukcji, zachowanych w Polsce i w Europie, będących przykładem historycznego betonu architektonicznego. Zabytkowy most, zbudowany w latach 1912 / 1913 jest trwale związany z historią Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej i jako przykład myśli inżynierskiej epoki żelaza i pary stanowi doskonałe miejsce na szlaku turystyki przemysłowej.
Turystyka przemysłowa, zwana też industrialną lub postindustrialną, jest obecnie jedną z najważniejszych nowych form turystyki, które stają się urozmaiceniem zarówno dla fachowców z branży, jak też dla zwykłych dla turystów. Do najciekawszych propozycji oferty związanej z przemysłem, techniką i komunikacją należy zabytkowa infrastruktura, tabor i trasy kolejowe. Pośród wielu elementów, znajdujących się w całej Polsce należy wymienić koleje wąskotorowe, które przez długi czas były nieco zapomnianym walorem turystycznym.
Ostatnie lata, to okres szczególnego zainteresowania miłośników kolei, a także gmin, stowarzyszeń i lokalnych organizacji turystycznych. W poszukiwaniu nowych produktów turystycznych zwrócono uwagę na walory związane z komunikacją kolejową. Nie inaczej było na wybrzeżu rewalskim. W styczniu 2002 r. kolej wąskotorowa, wraz z całą infrastrukturą, zlokalizowaną na trasie Gryfice – Trzebiatów została przejęta przez władze samorządowe Gminy Rewal. Wśród przejętej infrastruktury kolejowej jest również wyjątkowy most w Nowielicach.
Historia nadmorskiej kolei wąskotorowej, wiąże się z gwałtownym rozwojem przemysłu w drugiej połowie XIX wieku. Takie wynalazki, jak maszyna parowa i co się z nią wiąże, kolej żelazna, wpłynęły zasadniczo na sposób komunikacji między ludźmi. Potrzeba przewozu różnorakich towarów znalazła odbicie w przygotowaniu gruntu pod przyszłe inwestycje kolejowe także na Pomorzu.
W wydaniu lokalnym, znalazła tu odbicie teza francuskiego inżyniera – Eugeniusza Flacheta, zgłoszona w 1861 roku. Jego zdaniem wszystkie koleje: podmiejskie, lokalne i przemysłowe, ze względów oszczędnościowych powinny być wąskotorowe. W 1878 roku na Światowej Wystawie Techniki w Paryżu francuski konstruktor Paul Dekauwill po raz pierwszy zaprezentował kolej o szerokości torów 600 mm. Najpierw wypróbował on to rozwiązanie w gospodarstwie swojego ojca, gdzie plony buraków cukrowych na podmokłych gruntach wywożone były właśnie za pomocą kolejki o wąskim rozstawie szyn.
Z uwagi na swoje znaczenie ekonomiczne – niskie koszty budowy i eksploatacji – kolej wąskotorowa wzbudziła duże zainteresowanie. W pierwszej kolejności jej budowę rozpoczęły władze wojskowe Francji i Prus, następnie władze cywilne w Prusach. Z końcem XIX wieku popularna stała się budowa tzw. kolei dojazdowych czy lokalnych. Stanowiły one uzupełnienie głównych magistralnych linii kolejowych, a z uwagi na słabo rozwiniętą w tamtym czasie infrastrukturę drogową, przyczyniały się do znacznego rozwoju regionu.
W Prusach podstawą prawną do ich budowy była „Ustawa o kolejkach i bocznicach prywatnych” (Gesetz über Kleinbahnen und Privatenschlussbahnen) wydana przez Parlament Pruski w dniu 28 lipca 1892 roku. Ten akt prawny umożliwił budowę na terenie całego kraju niepaństwowych kolei dojazdowych. Tworząca się sieć kolei wąskotorowych miała się przyczynić do znacznego usprawnienia obsługi rolnictwa i leśnictwa oraz przemysłu rolno-spożywczego, a także stworzyć dogodniejsze warunki dla przemieszczania się ludności.
Decyzja o powstaniu kolei wąskotorowej w powiecie gryfickim zapadła już w marcu 1893 roku. Władze powiatu zdecydowały o zawiązaniu towarzystwa akcyjnego Genosenschaft zum Bau einer Kleinbahne von Greifenberg bis Horst, przekształconego w 1895 roku w Greifenberger Kleinbahn Aktiegesellschaft. Nowe towarzystwo akcyjne przejęło dużą część kosztów związanych z inwestycją oraz nadzór nad nią, a przede wszystkim zdobywało fundusze na potrzeby budowy. Prace zostały zlecone spółce Lenz GmbH, która stała się najważniejszym udziałowcem i inwestorem. Po wielu rozważaniach zadecydowano, że linia będzie miała rozstaw 750 mm. Jako pierwszą oddano do użytku linię z Gryfic do Niechorza, kiedy to 1 lipca 1896 roku, na ówczesny dworzec czołowy, zlokalizowany w okolicy latarni morskiej (Gross Horst – dzisiaj Niechorze Latarnia) wjechał pierwszy skład.
W kwietniu 1901 roku podjęto decyzję o zmianie rozstawu kół z 750 na 1000 mm na liniach Gryfice–Niechorze. Rosnące zapotrzebowanie na przewozy (także te osobowe) spowodowało, że linia kolejowa została oficjalnie przedłużona w 1912 roku na trasie Niechorze – Trzebiatów. 1 maja 1913 roku Niechorze wzbogaciło się o połączenie z Trzebiatowem przez Pogorzelicę oraz o kolejny, położony nad jeziorem i remontowany dziś okazały dworzec (dawniej Horst Seebad ), bliźniaczy do dworca kolejowego w Rewalu.
W latach 1912-1913 zrealizowano prace, związane z budową torowisk, mostów i przepustów od Niechorza do Trzebiatowa. I tu rozpoczyna się historia bardzo charakterystycznych, betonowych mostów kratownicowych. Pomysłodawcą i projektantem nowatorskiej konstrukcji, opatentowanej w 1903 r. był austriacki inżynier i architekt Franz Visintini.
System Visintini można opisać, jako rozwiązanie z zakresu prefabrykacji konstrukcji z betonu zbrojonego z zastosowaniem wielkowymiarowych dźwigarów kratowych. Cechę wyróżniająca systemu stanowiła konstrukcja dźwigarów w formie przestrzennej kratownicy, której pasy i pręty zastąpiono za pomocą elementów płytowych, upodobniając je do ustroju fałdowego.
Elementy systemu produkowane były na skład w wytwórni i oferowane do nabycia jako wyroby gotowe do montażu. System umożliwiał wznoszenie między innymi konstrukcji mostowych, w tym budowli wyposażonych w rozmaite dekoracje. Scalanie konstrukcji odbywało się poprzez łączenie prefabrykatów za pomocą łączników stalowych np. śrub – co ostatecznie okazało się rozwiązaniem niepraktycznym. Ze względu na powyższą wadę system Visintini nie przyjął się szerzej, a zachowane w Nowielicach i w Robach prefabrykaty należy kwalifikować jako interesujący relikt pochodzący z okresu eksperymentów w dziedzinie konstrukcji betonowych.
Na początku XX wieku tak pisano o nowym wynalazku Franza Visintini:
„W ten sposób żelbet po raz kolejny otworzył nowe możliwości wykorzystując swoje zalety, konkurując z belką drewnianą i belką walcowaną. W szczególności ten postęp jest nowym sprawdzianem możliwości rozwoju żelbetu, ponieważ nie można jaśniej i bardziej imponująco wyobrazić sobie postępu technologicznego, niż gdyby przyjrzano się jedynie temu, co powstało w budownictwie żelbetowym w ostatnim krótkim czasie”.
System Visintini najlepiej można opisać jako gotową belkę żelbetową, gdzie zamknięte profile, (wnęki) rozmieszczone są w kierunku poprzecznym tak, że dźwigary przybierają formę kratownicy. Wybitna zaleta systemu Visintini leży przede wszystkim w obszarze produkcji, który można wręcz nazwać prymitywnym. Technologię tę można scharakteryzować jako system belek żelbetowych, wprowadzany do sprzedaży jako gotowy produkt.
Belki w tym systemie odlewa się między dwiema deskami, których rozstaw i końce są zabezpieczone. Odlewanie następuje w ten sposób, że beton wylewa się w odpowiednich odsadzkach i w zwykle 20 centymetrowej szerokości belce, zatapia się zbrojenie zaraz po nadaniu jej trójkątnej formy. Usuwanie formy następuje wkrótce po zawiązaniu cementu, a więc – zależnie od warunków atmosferycznych – po około godzinie. Możliwe jest więc uruchomienie produkcji ciągłej od razu po jednorazowym zakupie odpowiednich gotowych form. Belki są gotowe do transportu po dwóch tygodniach.
Zalety tego projektu można podsumować w następujący sposób:
Duża prostota formy odlewania, a więc niskie koszty instalacji produkcyjnych,
Możliwość zlokalizowania produkcji w pobliżu budowy w celu uzyskania oszczędności kosztów transportu,
Wygoda i poręczność przy montażu,
Minimalna ilość zaprawy konieczna do łączenia poszczególnych dźwigarów, która przy pobocznym ryglowaniu do osiągnięcia całościowego efektu noszenia wykorzystuje efekt łączenia przez tarcie, przyczepność oraz wnikanie zaprawy w puste przestrzenie spojeń,
Łatwość wymiany uszkodzonych elementów i łatwa produkcja i montaż konstrukcji łączących,
Zabezpieczenie dekoracji sufitów przed zniszczeniem na skutek pęknięć,
Możliwość montowania zbudowanych w ten sposób rur wentylacyjnych i kanałów grzewczych, wyprowadzających ciepłe powietrze w górę oraz montowania instalacji bez niszczenia murów i umieszczonych na nich elementów dekoracyjnych.
Ogólnie rzecz ujmując zalety tego systemu są następujące:
a) Pod względem kwestii dotyczących organizacji budowy:
Dostarczone elementy można poddać przy odbiorze próbom pod względem jakości i zdolności nośnych,
Można szybko budować podłogę za pomocą dostarczonych elementów i wypoziomować ją, kontynuując jednoczenie bez przerwy prace murarskie,
Zbudowaną w ten sposób podłogę można od razu użytkować bez problematycznego rusztowania i rozpocząć wykonywanie wewnętrznego wyposażenia, ponieważ elementy składowe dostarcza się zupełnie suche.
b) Pod względem wytwarzania w danej fabryce:
Produkcja odbywa się zawsze przez wyszkolone osoby i pod fachowym nadzorem w danej fabryce,
Beton może uzyskać cechy wymagane do budowy przez odpowiednio długie wilgotne leżakowanie, pomimo że jest przy wysychaniu wystawiony na działanie powietrza i wysokiej temperatury. Jest to sprawa pierwszorzędna dla adhezji i zachowania odpowiednich właściwości żelaza
Belki chronione są przed niekorzystnymi skutkami stawiania obmurzy i wczesnego usuwania szalunków, co jest szczególnie niebezpieczne dla świeżego betonu
Wybór piasku i żwiru na podstawie bogatego doświadczenia spośród rodzajów znanych w fabryce.
To samo dotyczy cementu i proporcji mieszania, jak również koniecznych prób.
Należy jeszcze nadmienić, że znakomite zdolności przystosowawcze tej technologii do lekkich obciążeń doprowadziły już do tego, że bierze się je pod uwagę jako opcję do konstruowania lekkich mostów dla pieszych. Ich głównym przeznaczeniem jest jednak rozwijanie jej w budownictwie mieszkaniowym, w którym to najbliższa przyszłość przyniesie rewolucyjne zmiany oraz które przyjmą niedługo tę technologię budowy z otwartymi ramionami biorąc pod uwagę takie aspekty jak: solidność, odporność ogniową, czystość i wiele innych praktycznych zalet.
Patent Franza Visintini wykorzystano realizując różnorakie projekty budowlane na współczesnym Pomorzu Zachodnim, w latach poprzedzających wybuch I wojny światowej. Betonowe mosty kratownicowe powstały m.in. w Dziwnowie, Nowielicach i w Robach. Najbardziej okazała budowla, która przetrwała do naszych czasów, to położona koło Nowielic przeprawa dla kolejki wąskotorowej. Jest to trzyprzęsłowy most kolejowy z jazdą górą, konstrukcyjnie nawiązujący do kratownicowych mostów stalowych. Zbudowany w latach 1912 – 1913 most powstał z żelbetowych prefabrykatów, wyprodukowanych przez firmę ELLMER ze Szczecina.
Żelbetową kratownicę w typie Howe’a, tworzą elementy łączone na śruby, co okazało się jednak niezbyt trafionym eksperymentem. Żeby połączyć elementy, należało wybudować specjalne szalunki, co komplikowało i wydłużało proces budowy. Ze względu na powyższe wady system konstrukcji Visintiniego nie przyjął się szerzej.
Cały most ma długość prawie 55 m. Przęsła o rozpiętości 16,95 m i szerokości 3,25 m, wykonane są z trzech par żelbetowych dźwigarów kratownicowych, połączonych pod spodem żelbetową belką. Wysokość konstrukcyjna przęseł wynosi 2,7 m, a światło mostu 4,0 m. Na kratownicach położony jest żelbetowy, wyprofilowany w nieckę pomost, który do 2022 r. wypełniony był tłuczniem. Na kruszywie ułożone były podkłady i tory w rozstawie 1000 mm.
Wzdłuż torów po obu stronach biegnie żelbetowy chodnik. Każde przęsło oparte jest niezależne i oddzielone dylatacją, osłoniętą pasem z ocynkowanej blachy. Skrajnie mostu ograniczono masywną balustradą, która została wykonana z betonu na miejscu, przy wykorzystaniu szalunków, czyli form, które nadawały konkretny kształt i rysunek. Od strony wody górnej, nad filarami, nadwieszone są niewielkie balkoniki. Detal na moście odzwierciedlał rytm tralek, słupków i secesyjny motyw poziomej fali – symbolu wody, która znajdowała się zarówno po wewnętrznej, jak i zewnętrznej stronie. Motywy te, wykorzystywane były również w innych żelbetowych mostach na tej linii m.in. w Robach. Od góry balustrada wykończona jest półokrągłym gzymsem.
Wysokość światła mostu wynosi 4 m. Żelbetowe, monolityczne podpory posadowione są na gęstych, drewnianych rusztach. Przyczółki, wykonane z betonu układanego na mokro w drewnianych szalunkach, zagłębione zostały w nasypy torowisk. Filary osadzone w nurcie, posadowione są na rzucie wieloboku, o szerokości 1,7 m i długości 6,38 m. Przyczółki posiadają izbice zwieńczone półstożkami, przylegającymi do kratownic od strony wody dolnej i górnej. Przęsła oparte są na łożyskach, ułożonych na ciosach, wykonanych z betonu. Przy niskim stanie wody widoczne jest drewniane palowanie, a na nim ślady znacznej korozji biologicznej.
Most w Nowielicach przez wiele dziesięcioleci funkcjonował jako element infrastruktury kolejowej i krajobrazu kulturowego powiatu gryfickiego.Podróż składem kolei wąskotorowej i przejazd przez most, dostarczał zawsze wielu pozytywnych emocji. Wryła się ona w pamięć wielu pokoleń podróżników, którzyz rozrzewnieniem wspominają ten czas.
Niestety po wielu latach od momentu budowy i braku stosownych prac konserwatorskich, konstrukcja mostu korodowała i z roku na rok stanowiła coraz większy problem. Ostatecznie, w 1999 roku most zamknięto ze względu na zły stan techniczny, zagrażający jego dalszej eksploatacji. Tym samym zlikwidowano połączenie kolejowe pomiędzy Trzebiatowem i Pogorzelicą.
Aby chronić infrastrukturę historycznej Gryfickiej Kolei Dojazdowej i zabezpieczyć ją dla przyszłych pokoleń, 11 maja 1995 r. linia kolei wąskotorowej Gryfice-Popiele wraz z obiektami inżynierskimi została wpisana do rejestru zabytków województwa zachodniopomorskiego pod numerem 1286.
Przez lata toczyła się dyskusja o odtworzeniu połączenia kolejowego pomiędzy Gminą Trzebiatów i Gminą Rewal oraz o roli zabytkowego mostu w Nowielicach, którego remont kapitalny, ze względu na wysokie koszty stanowił problem nie do rozwiązania. W międzyczasie historia przyspieszyła i w latach 2012 – 2015 w Gminie Rewal przeprowadzono szeroko zakrojone prace rewitalizacyjne całego szlaku pomiędzy Trzęsaczem i Pogorzelicą. W ramach projektu rewitalizacji wyremontowano dwa zabytkowe budynki dworcowe w Rewalu i Pogorzelicy, wybudowano trzy nowe dworce w Trzęsaczu, Śliwinie i Niechorzu (przy latarni morskiej), a także położono nowe torowiska na odcinku o dł. 10 km. Niestety w tym samym czasie znaleźli się „opiekunowie” zarośniętych trawą szyn, które stopniowo znikały z nieaktywnych już torowisk, położonych pomiędzy Pogorzelicą i Trzebiatowem, sukcesywnie pojawiając się w skupach złomu…
Dzisiaj wciąż żywa jest dyskusja o przedłużeniu trasy Nadmorskiej Kolei Wąskotorowejz Pogorzelicy do Trzebiatowa. Szukając odpowiednich rozwiązań, samorządowcy Gminy Rewal wsłuchują się w głosy konserwatorów zabytków, inżynierów i architektów. Trwa również kalkulacja kosztów remontu mostu w Nowielicach oraz poszukiwanie koncepcji odtworzenia historycznego połączenia kolejowego.
Jak wskazuje Wojewódzki Urząd Konserwatora Zabytków aby dokonać naprawy mostu należy opracować szczegółowy projekt techniczny uwzględniający m.in. :
Uzupełnienie gruntu wymytego spod podstawy podpór oraz umocnienie brzegów rzeki np. materiałami gabionowymi,
Iniekcję rys podpór, uzupełnienie ubytków, naprawę powierzchni podpór oraz zabezpieczanie antykorozyjne,
Oczyszczenie skorodowanego uzbrojenia ustroju nośnego, uzupełnienie ubytków betonu, naprawę powierzchni betonowych ustroju nośnego i zabezpieczanie antykorozyjne ewentualnie wzmocnienie przęseł poprzez zastosowanie taśm z włókien węglowych lub sprężenie zewnętrzne linami sprężającymi,
Wykonanie izolacji płyty pomostu oraz odtworzenie systemu odwodnienia mostu,
Naprawę balustrad żelbetowych poprzez iniekcję zarysowań, uzupełnienie ubytków betonu, wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego powierzchni betonowych,
Odtworzenie nawierzchni kolejowej na obiekcie,
Oczyszczenie z roślinności, uzupełnienie gruntem oraz umocnienie skarp i stożków w rejonie przyczółków.
Mając na względzie powyższe zalecenia trwa również poszukiwanie koncepcji funkcjonalnych. Jedna z nich to kapitalny remont konstrukcji zabytkowego mostu i przywrócenie jego pierwotnych funkcji. Druga to budowa nowej bezpiecznej i nowoczesnej przeprawy kolejowej poprowadzonej tuż obok dawnego szlaku torowego. W ten sposób nastąpiłoby ostateczne spięcie linii kolejowej, od lat wyłączonej z użytkowania.
W obecnych czasach, z roku na rok wzrasta na całym świecie zainteresowanie zabytkami inżynierii i architektury z betonu. W celu ratowanie zabytkowych konstrukcji podejmuje się prace renowacyjne i naprawcze. W 2022 roku Gmina Rewal wykonała na moście w Nowielicach prace zabezpieczające polegające m.in. na oczyszczeniu pomostu jezdni oraz założeniu siatek chroniących przed odspoinami.
Most na Redze stanowi obecnie obowiązkowy punkt profilowanych wycieczek pasjonatów i miłośników zabytków techniki użytkowej, jak też obiekt zainteresowania uczestników konferencji kolejowych i turystycznych, organizowanych w Gminie Rewal.
Historia nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Mosty w Nowielicach i Robach, już dzisiaj stanowią olbrzymią atrakcję dla znawców zabytków techniki. Jest tylko kwestią czasu, kiedy tego typu obiekty zostaną zauważone w planach i budżetach samorządów i władz centralnych, jako atrakcje turystyczne, o które należy odpowiednio zadbać, aby mogły one służyć następnym pokoleniom, jako historyczne zabytki techniki Pomorza Zachodniego. Jak słyszymy od włodarzy Gminy Rewal i Gminy Trzebiatów, są już konkretne plany, aby most w Nowielicach i kolejka wąskotorowa na nowo połączyły mieszkańców i turystów Powiatu gryfickiego.
Opracowanie Paweł Pawłowski Pełnomocnik Wójta Gminy Rewal ds. dziedzictwa kulturowego
Autor pragnie podziękować : Panu Konstantemu Tomaszowi Oświęcimskiemu – wójtowi gminy Rewal za inspiracje i dostęp do materiałów archiwalnych, Panom dr Maciejowi Płotkowiakowi, Brunonowi Szaremu, Maciejowi Łozdowskiemu oraz Andrzejowi Kisielowi za pomoc merytoryczną w przygotowaniu artykułu.
Literatura:
Beton historyczny i jego architektoniczne dziedzictwo na Pomorzu Zachodnim –problemy konserwatorskie; Aleksandra Hamberg-Federowicz, Zbigniew Paszkowski
Das System Visintini. Einige Versuche mit diesen Gitterbalken aus Eisenbeton. Sonder Abdruck aus „Beton & Eisen” 1903. Heft III. Wien 1903.
Koleje wąskotorowe w Polsce jako atrakcje turystyczne ; Paweł Różycki, Daniel Strzelczyk; Zeszyty Naukowe Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie. Seria Geograficzno-Turystyczna. – 2009, z. 2,
Mosty kolei wąskotorowych. Paulina Zadrąg Osak https://kolejki.muzeum.szczecin.pl/
Zarys historii kolei wąskotorowej obecnego powiatu gryfickiego; Ewelina Kwiatkowska; maszynopis
Fotografie ze zbiorów: Urząd Gminy Rewal, Marek Malczewski, Andrzej Kisiel, Ryszard Smulkowski, Paweł Pawłowski
Przejazd specjalny kolejki wąskotorowej przez most w Nowielicach. 29 lipca 1995r. Fot. Marek MalczewskiZbudowany na przełomie 1912 i 1913 r. żelbetowy most kratownicowy systemu Franza Visintini w Nowielicach. 2024. fot. P. PawłowskiDobrze widoczna konstukcja mostu systemu Visintini pod Nowielicami. Fot. P. PawłowskiRega i widok na most w Nowielicach w pobliżu Trzebiatowa. fot. P. PawłowskiBalkon nad filarem mostu w Nowielicach z powarzającym się motywem fali jako detalu architektonicznego. Fot. P. PawłowskiMost kolejowy systemu Visintini pod Nowielicami. 2024 r. Fot. P. PawłowskiSzkic sytuacyjny kolei dojazdwych D.O.K.P. Szczecin. 25 lutego 1949. źródło Baza kolejowaFragment mapy sieci kolejowej na wybrzeżu. Żródło Archiwum Państwowe w SzczecinieRysunek pokazujący konstrukcję systemu Visintini.Pierwsza strona Patnetu FranzaVisintini. Listopad 1903 r.Visiintini Patent listopad 1903Dwie lokomotywy podczas próby obciążeniowej żelbetowego mostukratownicowy systemu Visintini. Konstrukcja identyczna jak na moście w Robach. Żródło Zeno.orgFilar wspierający dwa przęsła mostu systemu Visintini w okolicy Robów. 2023 r. Fot. P. PawłowskiFragment mostu drogowego systemu Visintini w okolicy Robów z widoczną falą na początku balustrady. 2023 r. Fot. P. PawłowskiFragment mostu systemu Visintini w okolicy Robów z dobrze widocznym zdobieniem w postaci fali. W oddali zabytkowy hangar lotniczy w Rogowie. 2023 r. Fot. P. PawłowskiFragment zniszczonego w marcu 1945 r mostu drogowego systemu Visintini nad Starą Regą w Robach. 2023 ; fot. P. PawłowskiMost kolejki wąskotorowej na Starej Redze w Robach. 2024 fot. A. KisielRoby. Most kolejowy i most drogowy systemu Visintini na trasie kolejki wąskotrowej Trzebiatów Mrzeżyno. 2024. Fot. A. KisielWidziana od spodu konstrukcja kratownicy przęsła mostu systemu Visintini w okolicy Robów. 2023 r. Fot. P. PawłowskiZniszczone fragmenty mostu drogowego i kolejowego systemu Visintini w okolicy Robów. 2023 r. Fot. P. PawłowskiZniszczone w marcu 1945 r. fragmenty mostu drogowego i kolejowego systemu Visintini w okolicy Robów. 2010 r. Fot. P. PawłowskiDobrze widoczna konstrukcja kratownicy, przęsła mostu systemu Visintini w okolicy Robów. 2023 r. Fot. P. Pawłowski22 Karta ewidencyjna z 1957 r. mostu systemu Visintini. Roby Mrzeżyno 76. km. źródło Archiwum Państwowe w Szczecinieprof. Zbigniew Tucholski podczas wizyty studyjnej opowiada historię mostu w Nowielicach. 2024 r. Fot. P. PawłowskiLokalizacja mostu kolejki wąskotorowej pod Nowielicami. Autor inż. Konrad UchniewskiRysunek szkicowy Most kolejki wąskotorowej w Nowielicach źródło Archiwum Państwowe w SzczecinePrace zabezpieczające w 2022 r. na moście w Nowielicach. Fot. Archiwum Urzędu Gminy RewalŁożyska mostowe przy pólnocnym przyczułku mostu kolejowego systemu Visintini pod Nowielicami. 2023 r. Fot. P. PawłowskiŁożyska mostowe nad filarem nurtowym podtrzymujące przęsło mostu kolejowego systemu Visintini 2023 r. Fot. P. PawłowskiMost kolejowy systemu Visintini pod Nowielicami. Widok na przyczółek południowy 2023 r. Fot. P. Pawłowski30. Rozbiórka torowiska na moście w Nowielicach w 2022 r. Fot. Archiwum Urzędu Gminy RewalMost kolejowy systemu Visintini. Widok niecki pod torami 2024 r. Fot. P. Pawłowski32 Most kolejki wąskotorowej na Redze w Nowielicach. 2024 fot. A. Kisiel.Most w Nowielicach od strony Regi. 2009 fot. P. PawłowskiŻelbetowy most konstukcji Franza Visintini w Nowielicach na trasie kolejki wąskotorowej Niechorze – Trzebiatów. 2024 fot. A. KisielHistoryczne zdjęcie z 13 sierpnia 1996r. przejazd po moście w Nowielicach Lxd2-473 – fot. R. Smulkowski.
🎅🎄🚒 🚓XVI Konwój Pomocników Świętego Mikołaja już 7 grudnia! 🎄🎅🚒🚓
Serdecznie zapraszamy na wyjątkowe, świąteczne imprezy i jarmarki, które odbędą się w naszych nadmorskich miejscowościach! 🎁✨ Przygotujcie się na mnóstwo atrakcji, spotkania ze Świętym Mikołajem oraz prezenty dla najmłodszych! 🎅❤️🚓🚒
📅 Harmonogram wydarzeń:
📍 Pobierowo – od godz. 14:00, ul. Zgody, Centrum Ratownictwa
📍 Pustkowo – od godz. 16:00, ul. Nadmorska, przy Krzyżu
📍 Trzęsacz – od godz. 16:00, ul. Klifowa, plac pod ruinami przy klifie
📍 Rewal – od godz. 14:00, Dworzec Kolei Wąskotorowej
📍 Śliwin – od godz. 16:00, Al. Lipowa, świetlica
📍 Niechorze – od godz. 16:00, Plac przy Latarni Morskiej
📍 Pogorzelica – od godz. 16:00, Dworzec Kolei Wąskotorowej
🎅 Razem możemy sprawić, by ten świąteczny czas był wyjątkowy dla wszystkich dzieci! 🎅
INFORMACJA O WSTRZYMANIU NABORU WNIOSKÓW W RAMACH PROGRAMU PRIORYTETOWEGO CZYSTE POWIETRZE
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie informuje o wstrzymaniu w dniu 28 listopada 2024 r. o godz. 14.15 naboru wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Wszystkie wnioski, które zgodnie z regulaminem naboru wniosków wpłyną do wfośigw, w tym przez gminy, operatorów lub w ścieżce bankowej, przed czasem wstrzymania naboru, zostaną rozpatrzone.
Informacja o wznowieniu przyjmowania wniosków zostanie opublikowana na stronie internetowej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki w Szczecinie w odrębnym komunikacie.
11 listopada obchodzimy święto Odzyskania przez Polskę niepodległości. Gmina Rewal od lat kultywuje tą tradycję w szczególny sposób, tak aby oddać hołd bohaterom walk o niepodległość a zarazem budować poczucie wspólnoty. Podobnie było i w tym roku, obchody rozpoczęły się w rewalskim kościele mszą świętą za ojczyznę z udziałem wojskowej asysty honorowej 36 Mrzeżyńskiego Dywizjonu Obrony Rakietowej im. gen. broni Władysława Andersa. Zgromadzeni wysłuchali pieśni powstańczych i legionowych w wykonaniu chóru Amber Singers, przemówienia okolicznościowe wygłosili Poseł na Sejm RP Artur Łącki i Starosta Powiatu Gryfickiego Ryszard Chmielowicz. Kulminacją uroczystości był wzruszający Apel Pamięci zakończony salwą honorową. Na zakończenie głos zabrała zastępca Wójta Gminy Rewal Dominika Winiarska – Chodziutko i podziękowała wszystkim za przybycie.
Po zakończeniu części oficjalnej uczestnicy przeszli pochodem do dworca Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej w Rewalu na drugą część uroczystości jaką był Piknik Patriotyczny. Impreza zawsze cieszy się zainteresowaniem, gdyż jest to wyjątkowa okazja aby w gronie mieszkańców cieszyć się z danej nam wolności i spokoju. Tak też było i w tym roku, na scenie wystąpiły miejscowe dzieci „Dreaming Kids” z recitalem piosenek patriotycznych, Paweł Pawłowski przedstawił rys historyczny wydarzeń z 11 listopada 1918 roku, a całość dopełnił koncert zespołu „Specyficzni” z wiązanką polskich piosenek patriotyczno-wolnościowych. Jak zawsze można było zjeść coś pysznego, napić gorących napojów i ogrzać przy rozpalonych paleniskach. Tego dnia Nadmorska Kolej Wąskotorowa zorganizowała dla gości specjalne okolicznościowe przejazdy, a Muzeum Rybołówstwa w Niechorzu pokazało wystawę na temat Odzyskania Niepodległości.
Uroczystość ta, zawsze napełnia nas radością i dumą z osiągnięć naszej ojczyzny, dlatego jest nam szczególnie bliska. Jesteśmy wdzięczni za obecność wszystkich zgromadzonych a w szczególności: delegacji Powiatu Gryfickiego, Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowej Komendy Policji, Wojsk Obrony Terytorialnej, szkół i jednostek gminnych i stowarzyszeń emeryckich.
Przy tej okazji pragniemy bardzo gorąco podziękować w organizacji naszej uroczystości:
– 36 Mrzeżyńskiemu Dywizjonowi Rakietowemu Obrony Powietrznej im. gen. broni Władysława Andersa, pod dowództwem ppłk Marka Janczaka – Starostwu Powiatowemu w Gryficach – proboszczowi parafii pw. Najświętszego Zbawiciela w Rewalu ks. Krzysztofowi Przybyło – Chórowi Amber Singers pod kierownictwem Michała Bierwiaczonka – Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej i Wodociągom Rewal – Stowarzyszeniu rekonstrukcji Historycznych „Rega” – Radzie Sołeckiej Rewala i Sołtysowi Tomaszowi Kwiatkowskiemu – Radzie Sołeckiej Śliwina i Sołtysce Joannie Lewickiej – Kołom Gospodyń Wiejskich ze Śliwina i Pustkowa – Muzeum Rybołówstwa Morskiego w Niechorzu – Rewalskiej Policji i Straży Gminy Rewal – oraz urzędnikom i pracownikom obiektów sportowych Gminy Rewal
26 października 2024 roku chór Amber Singers miał zaszczyt reprezentować gminę Rewal na Ogólnopolskim Forum Chóralistyki we Wrocławiu. Podczas konkursu chóralnego chór zdobył dwa brązowe pasma – w kategoriach chóru senioralnego oraz chóru jednorodnego.
Udział w tym wydarzeniu był dla nas nie tylko cennym doświadczeniem, ale także wyjątkowym przeżyciem, pełnym emocji i inspiracji. Jesteśmy przekonani, że jest to dopiero początek naszej artystycznej drogi, a zdobyte wyróżnienia motywują nas do dalszego rozwoju oraz podejmowania kolejnych wyzwań.
Dziękujemy Wójtowi Gminy Rewal, Panu Konstantemu Tomaszowi Oświęcimskiemu, Pani Dominice Winiarskiej – Zastępcy Wójta Gminy Rewal oraz Staroście Powiatu Gryfickiego, Panu Ryszardowi Chmielowiczowi, za okazane wsparcie i zaufanie, które umożliwiły nam godne reprezentowanie lokalnej społeczności na forum ogólnopolskim.
Wyrazy wdzięczności za nieocenione wsparcie organizacyjne składamy na ręce Zarządu Chóru Amber Singers. Wyrażamy także głęboką wdzięczność wszystkim sympatykom naszego chóru za ich ogrom dobrych słów, które stanowiły dla nas wielką motywację.
Z nadzieją i ambitnymi planami patrzymy w przyszłość, mając nadzieję, że przed Chórem Amber Singers jeszcze wiele sukcesów.
SZ1G/00026444/3 nr działki 719/3 powierzchnia: 22m2
Nieruchomość niezabudowana, położona przy ul. Mickiewicza. Działka położona w centrum miejscowości Pobierowo. Otoczenie działki tworzy zabudowa mieszkalno– wypoczynkowa i usługowa. Dojazd do działki drogą utwardzoną. Nieruchomość nie zadrzewiona. Przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego – zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna z usługami. Cena obciążona 23% podatkiem Vat.
Księga wieczysta nieruchomości wolna od obciążeń. Cena wywoławcza: 24 600 zł Wadium: 3 000 zł
PRZETARG odbędzie się 26 listopada 2024 roku o godz. 1200 w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy w Rewalu przy ulicy Mickiewicza 19.
Niniejszy serwis używa tzw. ciasteczek (ang. cookies) aby ułatwić użytkownikom przeglądanie zawartości. Informacja z ciasteczek jest przechowywana w Twoje przeglądarce i rozpoznaje Twoje preferencje podczas ponownych odwiedzin. W ten sposób jesteśmy w stanie zrozumieć, które sekcje naszego serwisu są najbardziej potrzebne i interesujące
Obowiązkowe ciasteczka
Obowiązkowe ciasteczka powinny być włączone abyśmy mogli zapisać ustawienia Twojej przeglądarki
Jeśli wyłączysz obowiązkowe ciasteczka nie będziemy mogli zapisać Twoich preferencji. To oznacza, między innymi, że przy ponownym odwiedzeniu naszego serwisu zostaniesz ponownie poproszony o zgodę na włączenie ciasteczek
Dodatkowe ciasteczka
Nasz serwis używa Google Analytics aby zbierać anonimowe informacje takie jak ilość odwiedzin i popularność poszczególnych sekcji strony.
Włączenie ciasteczek pozwala nam poprawiać jakość niniejszego serwisu
Proszę włącz Obowiązkowe ciasteczka abyśmy mogli zapisać Twoje preferencje